Gem. leestijd 7 min  121x gelezen

10 jaar Brandmannen: ‘Verloop is in deze markt echt een groot probleem, wij hebben daar geen last van’

Is het slim om samen met je beste vriend een bedrijf te starten? Na 10 jaar Brandmannen kunnen Jotham Marco en Glenn Wessels daar wel iets over zeggen. ‘Ik denk dat geen enkel zakelijk koppel in Nederland zo weinig overlegt met elkaar.’

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
10 jaar Brandmannen: ‘Verloop is in deze markt echt een groot probleem, wij hebben daar geen last van’

Waar de meeste ondernemers beginnen op een zolderkamer of in de garage, deden Glenn Wessels en Jotham Marco het met Brandmannen 10 jaar geleden nét even anders. Tijdens een afspraak met de accountant, waar ze hun businessplan presenteerden, bleek er in diens chique kantoorvilla nog ruimte vrij. ‘Twee bureaus, stoelen, laptops en een telefoon – wij waren klaar om gas te geven. Dat was onze spreekwoordelijke zolderkamer. Alleen zaten we wel op de Lanckhorstlaan in Heemstede. Dus als je op Google Street View keek, zag je een prachtig pand. Het leek al heel wat, maar vergis je niet: het was niet veel’, blikt Marco terug.

‘Het is onmisbaar geworden een goed en eerlijk werkgeversverhaal te vertellen.’

Daar begon dus het verhaal van het full-service recruitmentmarketingbureau, dat in de 10 jaar sindsdien duidelijk liet zien de tijdgeest goed aan te voelen. ‘Wat oen nog een vakgebied in opkomst was, is nu essentieel voor elke organisatie die talent wil aantrekken’, aldus Wessels. ‘Het is onmisbaar geworden een goed en eerlijk werkgeversverhaal te vertellen, en dat op een aantrekkelijke manier naar buiten te brengen – met een goed doordachte en onderzochte Employee Value Proposition. En waar we het vroeger moesten doen met cliché stockbeelden en dito vacatureteksten, kunnen we nu onze klant helpen met toffe concepten, sterke designs en overtuigende copy.’

Alles datagedreven

Al die elementen maken de recruitmentcampagnes ‘zoveel effectiever’, zegt hij. ‘Doordat we alles datagedreven doen en elke campagne op zoveel mogelijk touchpoints doormeten, zien we dat ook terug in de resultaten van onze opdrachtgevers.’ Al zijn ze daarin ook zeker niet meer de enigen, ziet Marco. ‘In het begin hadden we vooral te maken met de traditionele recruitmentmarketingbureaus, nu zie je steeds meer creatieve marketingbureaus die ook recruitmentmarketing oppakken. Dat heeft de markt veranderd, maar het heeft ons ook extra uitgedaagd.’

‘We doen alles datagedreven, meten elke campagne op zoveel mogelijk touchpoints door.’

Die uitdaging heeft Brandmannen juist naar een hoger niveau getild, zegt hij. ‘We hebben nu onze eigen creatieven in huis. Tel daar de diepgaande en specifieke kennis van onze campagnemanagers, recruitmentmarketeers en employer branding-specialisten bij op en je hebt écht een winnende combinatie.’ Waarbij ze bewust ervoor kiezen daarbij senior mensen aan te trekken, zegt Wessels. ‘Zo hoeven we mensen niet op te leiden in het werkveld en voegt iedereen razendsnel waarde toe aan het bedrijf. Dat past het beste bij het relatief kleine bureau dat we nog zijn, en bij onze ambitie om de beste te zijn.’

Het kwartje viel

Wessels en Marco begonnen Brandmannen 10 jaar geleden als beste vrienden. Marco groeide op in een ondernemersgezin en had jarenlang zijn eigen business. Wessels werkte hiervoor als adviseur en teamleider in recruitmentmarketing. Hun gezamenlijke droom van een eigen bedrijf lag in eerste instantie echter niet eens per se binnen dat vakgebied. Jarenlang pingpongden ze over ideeën – het ene nog groter dan het andere. Totdat bij Wessels het kwartje viel. ‘Ik dacht : ik vind het werk dat ik doe écht leuk. En ik had een heldere visie over hoe ik het wilde doen. De focus moest liggen op klanten écht helpen, altijd dat stapje extra zetten.’

‘De focus moest liggen op klanten écht helpen, altijd dat stapje extra zetten.’

Delen is vermenigvuldigen, dat moest het uitgangspunt van het bedrijf worden, zegt hij. Met dat besef en idee werd Brandmannen via de telefoon geboren, aldus Wessels. Want waarom zou je er meer woorden aan vuil maken? Marco was namelijk direct enthousiast. ‘Daarmee werd ook echt wel een droom verwezenlijkt. Om met elkaar, als beste vrienden, te ondernemen. Mijn ondernemingen daarvoor deed ik allemaal in m’n eentje. Dit samen doen? Dat kon alleen maar leuk worden.’

Glenn Wessels en Jotham Marco, fotografie Nina van Vliet

Non-stop gebeukt

De eerste jaren werd er naar eigen zeggen ‘non-stop gebeukt’, alles deden de twee vrienden samen. Van de eerste belletjes naar potentiële klanten, tot het online plaatsen van vacatures en campagnes aanzwengelen. Geen vacaturebank bleef onontdekt – ze kenden ze uiteindelijk allemaal van binnen en buiten. Tot het moment dat ze niet alleen voor anderen mensen mochten vinden, maar ook voor hun éigen bedrijf. Inmiddels werken er zo’n 30 Brandmannen en -vrouwen zich in het zweet voor hun opdrachtgevers – waarvan sommigen er zelfs vanaf het eerste uur bij zijn.

‘We hebben samen huwelijken gevierd, kindjes geboren zien worden, huizen gekocht.’

Loyale klanten én loyale medewerkers: de twee ondernemers zijn er trots op. ‘Verloop is in deze markt echt een groot probleem. Wij hebben daar geen last van. Vorig jaar is er 1 iemand weggegaan, van de 30. We krijgen steeds meer mensen met wie we een 5-jarig jubileum vieren. Hoe verder we komen, hoe specialer ik dat ga vinden. Dat is het grootste compliment dat je als werkgever kunt krijgen’, aldus Marco. ‘We groeien niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben samen huwelijken gevierd, kindjes geboren zien worden, huizen gekocht. Dat maken we met elkaar mee en dat hebben we de afgelopen 10 jaar samen gefikst.’

Een op elkaar ingespeeld team

Die loyaliteit van medewerkers heeft een grote meerwaarde in de markt, denkt Wessels. ‘Als opdrachtgever heb je hier niet te maken met een steeds wisselend team, omdat er weer eens iemand vertrekt. Onze teams zijn op elkaar ingespeeld en daardoor blijft klantkennis behouden. Naast dat ze slim – en leuk – zijn, is iedereen hier ook intrinsiek gemotiveerd om onze opdrachtgevers te helpen. We vinden altijd wel een manier om je te helpen, om die stap extra te zetten.’

‘We vinden altijd wel een manier om je te helpen, om die stap extra te zetten.’

Dat is vooral te danken aan het eigen recruitmentbeleid, benadrukt hij. ‘We spreken soms kandidaten die qua skills uitstekend zijn, maar die we dan toch niet aannemen. Omdat het qua persoonlijkheid geen match is. We kijken echt eerst naar wie je bent als mens en of dat complementair is aan ons team, daarna naar wat je kunt. Want als je niet lekker kunt werken binnen het team, komen je kwaliteiten ook niet optimaal tot uiting.’

Fysieke reis

De afgelopen 10 jaar Brandmannen zijn zowel zakelijk als persoonlijk een boeiende reis gebleken, stellen de twee. De eerste gewonnen aanbesteding, de eerste miljoen euro aan omzet en de doorlopende groei, jaar op jaar. En vergeet ook niet de fysieke reis: van dat kamertje in een kantoorpand tot het eerste ‘echte’ eigen kantoor in Heemstede – waar alles zelf verbouwd werd tot een lekkere werkplek. Tot vandaag, een pand met drie verdiepingen, inclusief eigen bar, in de Waarderpolder in Haarlem. ‘Die eerste maanden dat we hier zaten, hebben we die bar echt compleet leeggedronken’, lacht Marco.

‘Die eerste maanden dat we hier zaten, hebben we die eigen bar echt compleet leeggedronken.’

Maar ook de evolutie naar full-service recruitment marketing & employer branding bureau is een mijlpaal, vult Wessels aan. Geen toeval, maar een bewuste keuze, zegt hij. Al vanaf dag 1 stond dit volgens hem op de planning. ‘Al groeide het ook organisch mee met de vraag van onze opdrachtgevers. De naam Brandmannen komt namelijk niet van de brandweer – ook al zijn we net zo snel – maar vindt z’n oorsprong natuurlijk in employer branding.’

Geen slapeloze nachten

Zijn er dan alleen maar hoogtepunten de afgelopen 10 jaar Brandmannen? Natuurlijk niet. Maar écht grote problemen waar de twee van wakker lagen? Dan moeten ze diep graven. ‘Wij zien niet zo snel problemen, of het nou privé of zakelijk is. Dat zijn gewoon dingen die je moet oplossen, maar niets om zenuwachtig over te worden. Zelfs toen corona kwam en bedrijven hun werving en selectie abrupt stopten, maakte ik me niet echt zorgen. Het helpt natuurlijk dat we altijd een gezond bedrijf geweest zijn’, vertelt Marco.

‘Zelfs toen corona kwam, maakte ik me niet echt zorgen.’

De grootste uitdaging de afgelopen 10 jaar Brandmannen? Wessels: ‘Een aantal van onze klanten had geen eigen Applicant Tracking System, wat wel nodig is om resultaten goed door te meten. Daarom besloten we zelf maar een ATS te bouwen… Dat liep een beetje uit de hand. Wat begon als een pragmatische oplossing, groeide uit tot een recruitmentsysteem met alle basisfunctionaliteiten van een ATS. Maar dat is iets wat je er ook niet ‘even’ naast doet. Zeker niet omdat onze focus echt op recruitmentmarketing en employer branding ligt. Daar hebben we wel van geleerd.’

Eén positionering

Die leermomenten zijn meegenomen in de nieuwste versie van de zelf ontwikkelde recruitmentmarketingtool, waar data van alle gedraaide campagnes samenkomen met A.I.-engines om de beste campagneadviezen te geven. Marco: ‘Straks kunnen onze klanten makkelijk zelf campagnes aanvragen en inzien, of zelfs compleet inrichten. Omdat onze tool koppelt met hun ATS en analytics, krijgen ze een volledig overzicht van al hun recruitmentmarketing-activiteiten. Dat geeft ze de keus: of het zelf doen als ze de expertise in huis hebben, of het door onze specialisten laten doen. Zo combineren we software en media in één positionering.’

‘Vertrouwen is de basis. Elkaar loslaten, ook als er beslissingen genomen moeten worden.’

Het grootste voordeel van samen een business als deze runnen? Dat is: weten wat je aan elkaar hebt, benadrukken beiden. Wessels: ‘Vertrouwen is de basis. Elkaar loslaten, ook als er beslissingen genomen moeten worden. Erop vertrouwen dat de ander de juiste keuze maakt. Dat zorgt ervoor dat er ook niet eindeloos overlegd hoeft te worden. Dat was natuurlijk niet zo vanaf dag 1, het groeit met de jaren. Maar als het eenmaal werkt, dan werkt het.’ Marco: ‘Ik denk dat er geen enkel zakelijk koppel in Nederland is wat zo weinig overlegt met elkaar. Wij hebben niet veel woorden nodig.’

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners