Met onze employer branding campagne richten wij ons als Hoppenbrouwers Techniek op het werven van talenten en het laagdrempelig kennismaken met ons familiebedrijf. Of je nu een doorgewinterde techneut bent of een groentje op zoek naar technisch werk: we zoeken altijd nieuwe collega’s. We kijken verder dan alleen je cv en motivatiebrief. Jouw talenten, competenties en drijfveren zijn voor ons veel belangrijker. Zo komen we erachter waar jouw passie ligt, waarin je jezelf wilt ontwikkelen en hoe wij die werkdroom kunnen waarmaken. Laten we (digitaal) kennismaken.
Jouw talenten, competenties en drijfveren zijn voor ons veel belangrijker dan je cv.
We hebben daarom het (digitale) ‘kopje koffie’ ter kennismaking geïntroduceerd en ter vervanging van de formele sollicitatie. Met een campagne waar we medewerkers en hun unieke talenten centraal zetten, nodigen we de doelgroep uit zich hierin te ontwikkelen bij Hoppenbrouwers. Het doel van de campagne was het genereren van soft conversies (kennismakingen). Met de talenten die we uitlichten kunnen we ons op specifieke profielen richten.
Daarnaast lag het succes van deze campagne in de nauwe samenwerking tussen team employer branding (Linsey Thielen) en team recruitment (Wesley van Gastel). De wervingsfunnel kon volledig worden doorlopen doordat alle leads en aanmeldingen binnen 24 uur werden opgepakt door recruitment. We hebben de campagne online op Facebook en Linkedin uitgezet en offline middels een abricampagne. Met het doel >100 kopje-koffie-aanmeldingen op onze werkenbij-site en >100 leads op Facebook/Linkedin in een periode van 3 maanden.
Kom jij met mij een worstenbroodje eten?
Daarnaast zijn we tijdens de campagne ook gaan experimenteren met verschillende soorten boodschappen. Denk hierbij aan: Haak jij aan op onze vrijmibo? Of: Kom jij met mij een Brabants worstenbroodje eten? Dit zorgde ervoor dat we een hogere conversieratio hadden in onze online campagne.
Wat was de impact van de case?
Deze pilotcampagne heeft ervoor gezorgd dat we in onze eigen organisatie het richten op talent volledig hebben doorgevoerd. Het cv wordt steeds minder belangrijk. Tijdens een laagdrempelige (digitale) kennismaking wordt er vanuit competenties gekeken of er een match is. Voor iedere potentiële kandidaat is er een passende plek in onze organisatie mits ze passie voor techniek hebben en passen binnen de Hoppenbrouwers-cultuur.
Resultaat direct vanuit de campagne in een periode van 3 maanden:
> 125 Kopje Koffie-aanmeldingen
> 150 Leads (potentiële sollicitanten)
> Stijging van 62,5% in conversieratio door te experimenteren met fun-content
De campagne heeft ervoor gezorgd dat we met meer potentiële medewerkers in contact zijn gekomen. We sluiten beter aan bij de behoeften van de huidige werkzoekende door het laagdrempeliger te maken. Daarnaast past het enorm goed bij de organisatie omdat we een familiebedrijf zijn en het zien en herkennen van talenten in onze cultuur zit. Het is zo succesvol geweest waardoor we het concept in onze always-on campagnestrategie hebben opgenomen en in de structuur van onze nieuwe website hebben verweven.
In de periode september t/m december 2022 heeft dit nog eens extra >300 aanmeldingen opgeleverd voor het Kopje Koffie drinken.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De krapte op de technische arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we moeten omdenken en blijven denken in kansen. We krijgen te maken met nieuwe generaties en hun behoeften. Uiteraard blijft het van belang dat het binnen de organisatie past maar we moeten wel meebewegen in de tijd van nu. Hoppenbrouwers Techniek is een platte organisatie waar de introductie van het ‘Kopje Koffie drinken’ past in de laagdrempelige familiecultuur bij Hoppenbrouwers en bij de generatie van nu.
De campagne hebben we continu geoptimaliseerd, dit door verschillende varianten te bedenken waarmee we weer nieuwe doelgroepen konden aantrekken. Daarnaast hebben we het ook in de structuur van de werken bij website verweven en in onze always-on campagne waardoor we nu anno 2023 nog steeds een stijging zien in de maandelijkse aanmeldingen voor een ‘kopje koffie’.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Intern: Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding) & Wesley van Gastel (Teamleider Recruitment)
- Campagne middelen & concepten: CommunicatieTeam
- Online Campagne: Fingerspitz Agency
- Fotografie: NoPoint Fotografie
- Werkenbij website: Radancy
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook