Gem. leestijd 3 min  51x gelezen

Ouderen als levend billboard om nieuwe zorgcollega’s te werven (inzending Omring)

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Ouderen als levend billboard om nieuwe zorgcollega’s te werven (inzending Omring)

Werken in de zorg is meer dan een baan – het is een roeping. Maar hoe activeer je jong talent in een tijd waarin zorgwerving steeds uitdagender wordt? Omring staat voor zorg met aandacht, nu én in de toekomst. Omring ontwikkelde daarom, samen met The Groundbreakers, een unieke wervingscampagne: ‘Wij zitten op jou te wachten’. Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk, levend billboard, waarbij ouderen letterlijk de oproep deden aan zorgprofessionals van de toekomst.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Door senior acteurs – ‘ouderen’ die op jong zorgtalent zitten te wachten – plaats te laten nemen in bushokjes en op bankjes bij centrale OV-locaties in West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, brachten zij in de maand oktober 2024 de zorgvraag letterlijk de straat op. Zo ontstonden persoonlijke, laagdrempelige gesprekken tussen generaties, die niet alleen de urgentie van de ouderenzorg voelbaar maakten, maar ook inspireerden om een loopbaan in de zorg te overwegen.

Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk billboard.

Waar de levende abri meer in de SEE-fase van de funnel zat, wilden wij ook aandacht besteden aan de THINK-fase. Met Omring’s Hangout hebben wij een opvolgingsactie georganiseerd. Omring’s Hangout was hét evenement waar de ouderen bij de jongere bezoekers solliciteerden en hen enthousiasmeerden voor de ouderenzorg.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Kwalitatieve doelstellingen

  • Omring positioneren als aantrekkelijke en innovatieve werkgever in de zorg.
  • De kracht van menselijk contact inzetten voor recruitment.
  • Een vernieuwende campagne neerzetten die jongeren activeert.

Kwalitatieve resultaten

  • Echte interactie: De doelgroep werd aangesproken door de mensen om wie het gaat – ouderen zelf.
  • Sterke media-aandacht: Publicaties in onder meer Noordhollands Dagblad, NextLive, Skipr, Werf& en Omring.nl zorgden voor extra bereik.
  • Creatieve doorbreking van traditionele zorgwerving: Geen ‘werken bij’-pagina’s, maar levende oproepen op straat.

Kwantitatieve doelstellingen

  • Minimaal 300.000 jongeren bereiken via paid media
  • Publicaties in de (regionale) media (earned media)
  • Minimaal 40 bezoekers bij het evenement Omring’s Hangout

Kwantitatieve resultaten

  • Mooie bijvangst: in de maand van de activatie – de maand oktober – zagen wij een toename van 26% in het aantal sollicitanten en in november een toename van 17%.
  • Via TikTok en Snapchat (paid media) hebben we 407.444 weergaven onder jongeren bereikt in de regio.
  • Onder andere publicaties (earned media) in het Noordhollands Dagblad, OnsWestfriesland, Hoorns Dagblad, Werf&, Skipr en Rodi Media.
  • Er zijn 50 bezoekers geweest bij Omring’s Hangout in Hoorn, de opvolgingsactie waarin bezoekers direct in gesprek konden gaan met onze recruiters en de ouderen van de billboards (onder andere via ‘oma weet raad’, mental check-up en de Ontmoetmobiel).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een voorbeeld van innovatieve zorgwerving met een menselijke touch.

  • Geen standaard recruitmentcampagne, maar een activatie die mensen écht raakt.
  • Innovatief & gedurfd: Een recruitmentaanpak die verder gaat dan de gebruikelijke kanalen.
  • Directe impact op instroom, employer branding en maatschappelijke bewustwording.

Omring laat hiermee zien dat zorgwerving anno 2025 anders kan – én moet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: Omring (Richard Mellaart, Josien van der Wal en Mariëlle Kerssens)
  • Creatief concept & uitvoerende partner: The Groundbreakers
  • Hoofdrolspelers: oudere acteurs als ambassadeurs van de ouderenzorg.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners