Minder gespreksrondes, meer eerste interviews via video, minder mensen erbij betrekken: bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om het wervingsproces te versnellen, uit angst goede kandidaten kwijt te raken.
De arbeidsmarkt staat weer op een kookpunt. De strijd om talent woedt zelfs heviger dan ooit, stelt de Robert Half Salarisgids 2018, waarin de trends in de arbeidsmarkt voor finance-, accounting- en administratieve professionals zijn opgenomen. Volgens de auteurs van dat rapport neemt de werkloosheid alsmaar af, terwijl het aantal vacatures maar blijft stijgen. ‘Kortom: de positie van de werknemer wordt sterker.’
Versnellen is nodig
Om daar als organisatie niet de dupe van te worden, is een efficiënt wervingsproces prioriteit nummer 1, aldus het rapport. ‘Oftewel: hoeveel tijd zit er tussen de plaatsing van een vacature en de keuze voor nieuw talent?’
Voor managementfuncties duurt het gemiddelde wervingsproces bijna 4 (!) maanden
Uit onderzoek blijkt dat dit proces voor staffuncties gemiddeld iets meer dan 3 maanden (3,04 maanden) duurt. Voor managementfuncties is het gemiddeld zelfs bijna 4 maanden (3,91 maanden). Waarom dat zo lang duurt? Volgens 44 procent van de ondervraagden ligt het aan de zoektocht naar kandidaten met de juiste kwaliteiten. Daarnaast zorgen te veel ongeschikte cv’s volgens 36 procent voor vertraging, en wordt ook het feit dat er te veel mensen bij het wervingsproces zijn betrokken vaak genoemd.
Welke maatregelen werden genomen?
‘Snelheid kan het verschil maken’
“De snelheid tijdens het proces kan het verschil maken”, stelt Ricardo van Popering, senior business manager bij Robert Half. “Natuurlijk mag je als werkgever kritisch blijven bij de werving van talent, maar het is wel belangrijk om de processen zo te organiseren dat er geen cruciale tijd verloren gaat. Anders verliezen kandidaten hun interesse en kan er een andere kaper op de kust zijn.”
Soft skills steeds belangrijker
De onderzoekers constateren bovendien dat in de zoektocht naar het juiste talent soft skills steeds belangrijker worden. Zo noemen werkgevers analytische vaardigheden (61%), strategische visie (55%) en communicatieve vaardigheden (47%) ‘van groot belang’. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat ruim 8 op de 10 ondervraagde CFO’s overweegt om niet-financiële professionals te benaderen om openstaande vacatures in te vullen en hen intern bij of om te scholen.
Slechts 8 procent van de managers heeft nog nooit spijt van de keuze voor een kandidaat gehad
Gebrek aan soft skills zorgt ook voor spijt
Het gebrek aan soft skills leidt overigens ook nogal eens tot spijt over de keuze voor een bepaalde kandidaat. Slechts 8 procent van de ondervraagde managers zegt nog nooit spijt van de keus voor een kandidaat te hebben gehad. De overgrote meerderheid dus wél. Onder hen gooien ‘geen match met de bedrijfscultuur’ (37%), een gebrek aan technische vaardigheden (36%) en ‘geen match met het team’ (34%) de hoogste ogen als reden daarvoor.