Het merendeel van de werknemers in Europa geen goed beeld heeft van de organisatiestrategie van hun werkgever. Nederlandse werknemers zijn het beste op de hoogte van de organisatiedoelen en –strategie van hun organisatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Stepstone onder 8000 Europese werknemers.
Nederlandse werkgevers communiceren het beste
Van alle Europese werkgevers communiceren Nederlandse organisaties hun strategie het beste door naar hun medewerkers. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zegt goed op de hoogte te zijn van de organisatiedoelen en -strategie voor het komende jaar van de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn. Toch blijkt dat de interne communicatie nog lang niet voldoende is: slechts de helft van de werknemers zegt goed op de hoogte te zijn van de koers die de organisatie voor ogen heeft.
Europese werknemer heeft geen goed beeld bij organisatiedoelen
Uit het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Europese werknemers geen goed beeld heeft van de organisatieplannen voor het komende jaar. Slechts 41 procent van de werknemers geeft aan dat de doelen en strategie helder zijn. 22 procent heeft niet meer dan een vage indruk. Vooral in Zweden en Frankrijk is het treurig gesteld met de interne communicatie: slechts 27 procent, respectievelijk 28,5 procent van de werknemers zegt goed op de hoogte te zijn.
Visie van groot belang voor werknemers
Hoewel Nederland het hoogst scoort, blijft het toch een zorgwekkende ontwikkeling. Uit andere onderzoeken blijkt immers dat visie en de koers die een organisatie vaart, vooral voor jongeren van groot belang is bij het kiezen voor een werkgever. Lees hiervoor bijvoorbeeld ook ons artikel over generatie Y. Ook bij huidige werknemers kan volgens Stepstone onduidelijkheid negatieve gevolgen hebben en zorgen voor onrust, onzekerheid en gebrek aan betrokkenheid. Organisaties zouden er voor een goed werkgeverschap dus goed aan doen voldoende aandacht te besteden aan interne communicatie waarin de koers van de organisatie wordt verhelderd.