Zorginstelling Pluryn lanceerde onlangs een nieuwe arbeidsmarktcampagne. In deze campagne is veel aandacht voor online kanalen en met name social media. Hierin komen zes ambassadeurs aan het woord met een eerlijk verhaal over werken in de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Uit de verhalen blijkt dat dat leuk is, maar dat het er soms ook stevig aan toegaat.
Opvallende aanpak
Pluryn heeft een prima imago onder mensen die een baan zoeken in de zorg. Maar met het oog op de steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het zaak om nog beter te laten zien hoe het is om in de gehandicaptenzorg en jeugdzorg te werken. Pluryn koos daarbij voor een opvallende aanpak, waarin online media een belangrijke rol spelen.
Pluryn is ervan overtuigd dat een andere denkwijze in personeelswerving noodzakelijk is, wil ze ook in de toekomst over voldoende gekwalificeerde medewerkers kunnen beschikken. Bij Pluryn werken momenteel zo’n 3.500 mensen, in uiteenlopende functies.
“Voorheen vertelden we alleen wie we nodig hadden en aan welke criteria sollicitanten moesten voldoen. Maar dat is niet genoeg meer. We zullen kandidaten actiever moeten opzoeken en duidelijker moeten gaan vertellen hoe leuk het is om bij Pluryn te werken. We zullen ons dus meer moeten verplaatsen in de kandidaat en moeten niet meer uitsluitend denken vanuit onze eigen behoefte”, vertelt personeelsadviseur en recruiter Daniël Rijswijk van Pluryn.
Eerlijk verhaal
Pluryn wil daarbij een eerlijk verhaal vertellen en geen reclamepraatje ophangen. Daarom zet de organisatie zes ambassadeurs in, die daadwerkelijk bij de organisatie werkzaam zijn. “Zij vertellen hun persoonlijke verhaal en winden er geen doekjes om. Het werk is mooi maar het kan er soms stevig aan toe gaan in de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Dus je moet wel stevig in je schoenen staan!”, aldus Daniël Rijswijk.
Website en social media
De verhalen van de ambassadeurs zijn vastgelegd op film. Deze zijn te zien op de website. Op de website staan ook alle actuele vacatures bij Pluryn. Werkzoekenden kunnen zich bovendien opgeven voor de speciale digitale nieuwsbrief en voor het zogenaamde vacaturealarm, dat afgaat op het moment dat er een vacature is die aan een aantal vooraf gestelde voorwaarden voldoet.
De ambassadeurs hebben ook allemaal een eigen Twitter-account zodat ze in hun dagelijkse werk gevolgd kunnen worden door belangstellenden. Verder figureren ze op posters en in advertenties. De Facebookpagina wordt vanaf heden ook actief ingezet voor de campagne, net als het profiel van Pluryn op LinkedIn.
Werkplein werkt
Op de achtergrond is Werkplein Pluryn de plek binnen de organisatie waar alle vraag naar en aanbod van werk samenkomt. Zo verzorgt Werkplein onder andere de werving van nieuwe medewerkers voor alle locaties. Daarbij maakt het gebruik van een nieuw systeem. Werkplein Pluryn bouwt bijvoorbeeld een bestand op van mensen die solliciteerden, maar niet werden aangenomen. Ook de zogenaamde open sollicitanten komen vanaf nu goed in beeld. Ze hebben allemaal interesse getoond in de organisatie en worden voortaan actief benaderd wanneer zich een nieuwe passende vacature voordoet. Zij krijgen ook de speciale digitale nieuwsbrief over werken bij Pluryn toegestuurd.