Gem. leestijd 2 min  957x gelezen

Opvallend: juist mannelijke recruiters blijken het meest visueel ingesteld te zijn

Opvallend: juist mannelijke recruiters blijken het meest visueel ingesteld te zijn

Mannen laten zich in sollicitatieprocedures veel meer leiden door het uiterlijk van kandidaten dan vrouwen, zo blijkt uit nieuw internationaal onderzoek.

Zo zeggen mannen vaker dan vrouwen (29 vs 22%) dat te casual kleding bij een sollicitatiegesprek een afknapper is. Ook zeggen mannen vaker naar foto’s van kandidaten te kijken voordat ze hen al dan niet uitnodigen (32 vs 20%). Bovendien geven ze ook vaker toe hun keuze door die foto’s te laten beïnvloeden (27 vs 20%).

jobvite rapport visueel ingesteld

Enthousiasme telt

Mannen erkennen sowieso zich meer te laten leiden door het uiterlijk (30 vs 23%), en de (vermeende) enthousiaste uitstraling van de kandidaat (66 vs 60%). Ze geven ook toe zich vaker (negatief) te laten beïnvloeden door selfies van kandidaten op sociale media (12 vs 5%). Vrouwen zijn daarentegen meer gericht op de afstudeerrichting van een sollicitant (25 vs 18%) en hun referenties (35 vs 29%). Een en ander blijkt uit het 2017 Recruiter Nation Report van Jobvite, waarvoor de vooroordelen van zo’n 800 (Amerikaanse) recruiters zijn onderzocht.

Bias is een reëel probleem

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meerderheid van de respondenten (57%) bias als een reëel probleem voor de arbeidsmarkt ziet. Toch zegt aan de andere kant ook een meerderheid (52%) geen specifieke doelen op diversiteitsgebied te hebben. En slechts 13 procent noemt ‘de diversiteit binnen mijn organisatie verbeteren’ als 1 van de 3 grootste prioriteiten voor het komende jaar.

slechts 13 procent noemt ‘de diversiteit verbeteren’ als 1 van de 3 topprioriteiten voor het komende jaar

Soms zien ze zelfs bias in actie

De ondervraagde recruiters zien het in de praktijk vaak gebeuren dat bias een rol speelt in het selectieproces. Zo zegt ongeveer 1 op de 3 weet te hebben van ongewenste seksuele toespelingen of seksistische opmerkingen in een sollicitatieproces. Dat gebeurt overigens zowel vanuit de kant van de kandidaat als vanuit de hiring manager.

Telefoon checken? Dat is een no-go

Uit het onderzoek blijkt verder overigens dat nog steeds zeer veel waarde gehecht wordt aan het sollicitatiegesprek. Zo zegt 92 procent dat ‘communicatieve vaardigheden’ de belangrijkste factor zijn die bepaalt of iemand in de cultuur past. Er is ook gevraagd naar echte ‘dealbreakers’. Onbeschoft zijn tegen de receptionist of andere medewerkers staat daarbij op 1 (met 86%). Kandidaten die tijdens het gesprek hun telefoon checken (71%), laatkomers (58%) en mensen met slechte persoonlijke hygiëne (52%) maken ook bitter weinig kans het sollicitatieproces met succes te doorlopen.

jobvite dealbreakers

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners