Gem. leestijd 5 min  2294x gelezen

Opnieuw aangetoond: hoe beter je recruitment, hoe hoger de omzet en winst

Opnieuw aangetoond: hoe beter je recruitment, hoe hoger de omzet en winst

Hoe beter het recruitment en de employer branding van een organisatie, hoe hoger de omzet en de winst (of andersom). Maar dat inzicht wordt helaas maar langzaam omarmd, blijkt uit nieuw onderzoek.

Het is een stelling die wel vaker gevonden wordt in onderzoek, maar Smashfly deed het recent nog eens overtuigend over: bewijzen dat bedrijven die hun recruitment op orde hebben ook betere financiële resultaten boeken. Welke richting het verband opgaat, laten ze in het midden. Het zou kunnen dat goed recruitment zorgt voor betere kandidaten, die op hun beurt weer zorgen voor een flinke omzet onder de streep. Maar andersom zou het natuurlijk ook kunnen: dat een goede omzet de ruimte biedt om meer te besteden aan recruitment.

Het verband is opvallend sterk

Maar hoe dan ook, het verband is er wel degelijk in hun recente onderzoek. En het verband is nog opvallend sterk ook. Met 37 verschillende factoren zijn de 500 grootste bedrijven van Amerika eerst ingedeeld qua volwassenheid van recruitment in een categorie van A (de hoogste) tot F (de laagste). En wat bleek vervolgens? De A-spelers qua recruitment scoorden veel beter dan de F-spelers. Niet alleen in omzet trouwens, maar ook in omzetgroei.

smashfly omzet per jaar

Zo gingen de onderzoekers te werk

De onderzoekers keken onder meer naar hoe mobielvriendelijk het hele sollicitatieproces was. Ook schreven ze zich in voor elk talentnetwerk dat ze tegenkwamen, en onderwierpen ze elke carrièresite aan een nauwgezet onderzoek. Daarnaast monitorden ze drie maanden lang de e-mailcommunicatie met de verschillende bedrijven. Eén van de bevindingen daarbij was dat slechts 1 op de 3 bedrijven een mogelijkheid bood om in contact te blijven zónder dat je eerst hoefde te solliciteren.

smashfly rapport

En wat doen de A-bedrijven dan?

De A-bedrijven in het onderzoek hebben allemaal een sterk werkgeversmerk, zijn weinig afhankelijk van jobboards, en bouwen een pijplijn van talent op door frequent contact met geïnteresseerden te onderhouden. Het bleek vervolgens dat deze A-bedrijven gemiddeld 62% meer omzet boekten dan de B-bedrijven, en maar liefst 152% meer dan de F-bedrijven. Bovendien kenden de A- en B-bedrijven vorig jaar een omzetgroei van gemiddeld 3%, tegen gemiddeld -5% (!) voor de C-, D- en F-bedrijven.

Ook beter in de reviews

Ook opvallend: de A-bedrijven deden het veel beter op Glassdoor. Hun aanbevelingsscore lag niet alleen gemiddeld 15 procent hoger dan bij de D’s en F’s, ze hadden ook nog eens 6 keer zoveel reviews.

De A-bedrijven kenden een 15% hogere aanbevelingsscore en 6 keer zoveel reviews als de D’s en F’s

En een helemaal groot verschil treedt op als je kijkt naar talentnetwerken (niet toevallig iets waar Smashfly zich ook in specialiseert). Van de A-bedrijven heeft liefst 67% zo’n community van kandidaten, terwijl dat percentage bij de D- en F-bedrijven rond de 5% schommelt. En van die 67% onderhoudt maar liefst 89% minstens elke maand contact met het talent, terwijl dat bij de lager scorende bedrijven slechts 7% is.

smashfly talentnetwerk

Het gemiddelde groeit overigens wel, aldus de onderzoekers. Waar in 2015 nog slechts 27% zo’n actieve community had, is dat nu opgelopen tot 35%. Maar goed, daar is dus nog steeds wel ruimte voor verbetering, constateert het onderzoek.

Verandering? Dat kan sneller!

Sowieso gaat verandering niet erg snel, zeggen de onderzoekers. In de drie jaar dat ze het onderzoek doen hebben ze het aantal A- en B-bedrijven met 70% zien stijgen. Nu valt 13% van de Fortune500-bedrijven in die hoogste categorie, en 33% in categorie B. Dat is dus een behoorlijke vooruitgang. Maar, zegt Elyse Mayer van Smashfly: ‘De realiteit is dus ook dat meer dan de helft van de grote bedrijven nog steeds in de niveaus daaronder zit. Geen enkel concurrerend bedrijf zou ooit 3 jaar wachten voordat ze hun product innoveren. Waarom wachten ze dan wel zo lang als het erom gaat hun talent acquisition-strategie te vernieuwen?’

Veel hypes, weinig wol

En dan is er in de praktijk ook nog eens veel sprake van hypes, aldus Mayer. ‘Er is veel aandacht voor bijvoorbeeld artificial intelligence, maar in de praktijk blijft het gebruik ervan behoorlijk achter. Of kijk naar chatbots: we praten er allemaal veel over, maar slechts 1% van de bedrijven heeft er in 2017 eentje op zijn site geïnstalleerd.

smashfly chatbot

Meestal nog vooral: vacatures zenden

In het onderzoek van vorig jaar werd voor het eerst gekeken naar de content die bedrijven stuurden naar de kandidaten in hun talent pipeline. Daaruit bleek toen dat slechts 1% iets anders stuurde dan banen en vacatures. Dit jaar is daarin slechts matige vooruitgang te zien, naar 5%. ‘Een grote kans dus voor verdere verbetering’, noemt Mayer dat.

smashfly andere content

En ook nog maar bar weinig video

Ook video in de vacatures blijkt nog steeds een noviteit, die weinig populariteit geniet. Zo zegt 1% van de bedrijven video in zijn vacaturebeschrijvingen te gebruiken, even veel (of liever: even weinig) als in 2015. ‘Job descriptions are still boring’, concludeert Smashfly over die bevinding.

smashfly video gebruik

Mobielvriendelijk? Dat gaat beter

Een ander punt waar wél veel verbetering te zien is, is de mobielvriendelijkheid van het recruitmentproces. Zo was er een flinke toename te constateren van het aantal bedrijven met een mobielvriendelijke carrièresite, en ook van het aantal bedrijven dat voor mobiel de vacaturezoekfunctie had verbeterd.

smashfly mobiel

Nog veel werk voor de boeg dus

Maar al met al hebben de meeste bedrijven dus nog veel werk voor de boeg, aldus de onderzoekers. Willen bedrijven ook dit jaar omzetgroei boeken, dan zullen ze volgens hen flink moeten investeren in hun recruitmentmarketing. En dan vooral in de manier waarop ze met hun talent pipeline omgaan. De kandidaten in die pool bijvoorbeeld eens wat andere content bieden dan alleen vacatures. Denk aan: verhalen van medewerkers, video’s, of informatie over de werkcultuur.

Willen bedrijven omzetgroei boeken, dan moeten ze dus flink investeren in hun recruitment

Of, zoals Tracey Parsons (vp Recruitment Marketing bij SmashFly) het uitlegt: ‘Als de candidate experience je topprioriteit voor 2018 is, ontkom je er niet aan om veel meer verhalen te vertellen aan iedereen die in je geïnteresseerd is en hen een onvergetelijke ervaring te bieden.’

Lees het hele rapport

Lees hier het hele rapport.

Of lees ook:

Meer weten over Recruitment Marketing?

Op 14 juni organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie er een hele dag over. Kijk hier voor meer informatie, of schrijf je meteen in!

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners