Met deze speciaal georganiseerde open dag laten we mensen fysiek kennismaken met ons unieke vak en organisatie! Lees de hele case van VHD die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.
Case VHD
Omschrijving van de case
VHD is gespecialiseerd in het organiseren van hulp na incidenten in binnen- en buitenland, het geven van advies of het verzorgen van klantcontact. Dit doen wij voor landelijk bekende opdrachtgevers, zoals verzekeraars, leasemaatschappijen, woningcorporaties, autofabrikanten, retailers etc.. Niet alleen in noodgevallen, maar ook met alledaagse situaties kunnen klanten of opdrachtgevers 24/7 bij ons terecht.
We groeien hard en hebben hierdoor steeds meer personeel nodig: hulpverleners die dagelijks klaar staan voor mensen die onverhoopt hulp nodig hebben. Het werven van deze goede hulpverleners is in de huidige tijd steeds moeilijker. Daarbij hebben we in de werving te maken met een belangrijk issue: mensen hebben geen goed beeld van de werkzaamheden en van onze organisatie. Dit komt grotendeels doordat onze organisatie geen naamsbekendheid geniet bij particulieren. We opereren tenslotte altijd uit naam van onze opdrachtgevers.
Samen met het uitzendbureau waar wij mee samenwerken hebben we besloten een open dag te organiseren om het beeld van VHD en de werkzaamheden te verduidelijken. Kandidaten kunnen tenslotte pas echt een goed beeld vormen nadat ze een kijkje hebben genomen in onze ‘keuken’. Dus zo geschiedde.
De open dag stond gepland op 17 november. Vooraf konden kandidaten zich aanmelden middels een formulier. We hebben de aanmeldingen aangejaagd door het draaien van diverse Facebookcampagnes.
Wat was de impact van de case?
Zaterdag 17 november was aangebroken! Maar liefst 49 aanmeldingen hebben we vooraf mogen ontvangen. Uiteindelijk hebben we 34 bezoekers bij VHD mogen verwelkomen. Een heel mooi aantal!
Met collega’s van diverse afdelingen hebben we deze mensen rondgeleid en uitgebreid verteld over het werk en over onze werkwijze. Dit was erg leuk om te doen. We bieden namelijk unieke dienstverlening aan, dus het is leuk als mensen geïnteresseerd zijn in ons vak en we deze passie over kunnen brengen op de geïnteresseerden. Onbekend maakt tenslotte onbemind. Daarnaast was natuurlijk het doel de mensen een beter beeld te geven van onze organisatie en van de werkzaamheden.
Na afloop konden geïnteresseerden direct contactgegevens achterlaten en heeft het uitzendbureau contact met ze gezocht. Maar liefst 22 van de 34 bezoekers zijn aan ons voorgesteld. 5 daarvan zijn bij ons op gesprek geweest en 3 zijn nu bij ons, met veel plezier, aan het werk.
De open dag had naast de aantallen ook andere mooie resultaten. Zo droegen de bezoekers andere mensen aan. Konden mensen de sfeer proeven en kregen we tijdens en na de open dag veel leuke reacties. Natuurlijk hoop je dat deze mensen dit ’s avonds vertellen op verjaardagen, op de sportclub, aan vrienden of buren.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het is goed mensen vooraf een beeld te geven van de functie en van de organisatie. Door het organiseren van een open dag geef je meer relevante informatie en maak je het werven van personeel een stuk persoonlijker. Daarnaast draagt het bij ongewenste uitstroom tegen te gaan, doordat er vooraf een goed beeld wordt gevormd over de functie.
Mooie bijkomstigheid is dat het een positief effect heeft op het imago van VHD en bekendheid van VHD als aantrekkelijke werkgever. Voornemens zijn dit middel, de open dag, vaker in te gaan zetten om zo goede kandidaten te werven.
Deze case moet een Werf& Award winnen omdat het door intensieve samenwerking gelukt is op een succesvolle manier een voor ons nieuw wervingsmiddel in te zetten die aantoonbaar goed resultaat heeft gehad, meermaals ingezet kan worden, doordat het relatief weinig budget kost voor veel bedrijven toepasbaar is en wij graag onze ervaringen delen….en het is ook nog eens hartstikke leuk om met collega’s te doen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Yoni (Stagiair HR)
- Alineke (HR Adviseur)
- Annelies (HR Adviseur)
- Paul (Inkoop)
- Esther (Teamleider Front Office)
- Suzanne (Medewerker Marketing & Communicatie)
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.