Branding. Door te laten zien wat er achter de deuren gebeurt. OBD draagt bij aan behoud van jeugd in de regio. Werving op korte en lange termijn. Lees de hele case van Werken in de Kempen die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.
Case Werken in de Kempen
Omschrijving van de case
Wat er 12 januari 2019 in de Kempen gebeurde was ongelofelijk. In 4 maanden tijd werd een mega event op touw gezet waarvoor Werken in de Kempen 52 bedrijven enthousiast kreeg om gelijktijdig een Open Dag te organiseren. Werkgevers lieten zien wat ze in huis hadden en interesseerden duizenden Kempenaren voor hun bedrijf en vacatures. Uiteindelijk ontstond de grootste wervingsactie ooit, met indrukwekkende resultaten.
Uiteenlopende Kempische bedrijven openden van 10.00 tot 14.00 uur hun deuren en lieten zien waar ze zich dagelijks mee bezighouden. De enthousiaste inzet van de bedrijven werd rijkelijk beloond. Naar schatting waren er zo’n 13.000 mensen op de been op de regenachtige zaterdag. Zij zagen hun kans schoon om interessante werkgevers een hand te geven. Werken in de Kempen heeft zijn promotie ook gericht op het onderwijs in de regio en dat wierp tijdens de Open Bedrijven Dag direct zijn vruchten af.
Bijna alle bedrijven waren te spreken over de mensen die hun bedrijf bezochten met het oog op een mogelijke carrièreswitch. Waar bedrijven normaal met een loep moeten zoeken naar geschikte kandidaten, liepen ze tijdens de Open Bedrijven Dag gewoon binnen. Door werkgevers enthousiast in beeld te brengen, wordt de drempel een stuk lager om te reageren op een baan. Naar aanleiding van de OBD schreven honderden Kempenaren zich in bij Werken in de Kempen. Een deel daarvan is al door Werken in de Kempen bemiddeld naar een baan.
Werken in de Kempen creëerde met dit initiatief een anonieme manier om de kloof tussen werkgever en werkzoekende te dichten. We hebben intensief samengewerkt met alle werkgevers en ook de bezoekers reageerden enthousiast. Veel gehoord geluid was dat ‘de dag te kort was’. Dat nemen we mee voor volgend jaar. Tegelijkertijd is het een compliment aan iedereen; zóveel Kempische bedrijven zijn interessant. Daar zijn we trots op.
De Open Bedrijven Dag laat zien wat er kan gebeuren als je écht samenwerkt.
Wat was de impact van de case?
Onze werkgroep (6 personen) heeft 4 maanden snoeihard gewerkt aan de OBD. Sales, Marketing & Organisatie heeft alles op elkaar afgestemd en de dag neergezet als een huis! We hebben met dit event laten zien, wat wij als regionale verbinder kunnen realiseren. Onze collega’s hebben alle 52 bedrijven bezocht tijdens de OBD. Hoe gaaf was dat!
Resultaten:
• 52 bedrijven zetten zich op de kaart,
• 13.000 bezoekers bezochten bedrijven,
• 16% heeft vacatures gevonden waarop hij wil solliciteren,
• Er zijn honderden sollicitaties verricht nav de OBD
• De eerste sollicitant startte direct maandag na de OBD met zijn nieuwe baan,
• 164 vacatures online van deelnemende bedrijven tijdens de OBD,
• 51% meer bezoekers op werkenindekempen.nl in januari 2019,
• Views op de speciale Open Bedrijven Dag website: 6231,
• Views live verslag (blog): 1585,
Naar aanleiding van de Open Bedrijven Dag schreven honderden Kempenaren zich online in bij Werken in de Kempen. Een deel daarvan is door Werken in de Kempen inmiddels bemiddeld naar een baan.
Promotiecampagne bestond uit:
• 95.500 gedrukte OBD kranten (44 pagina’s) huis-aan-huis verspreid in de Kempenregio,
• Speciale Open Bedrijven Dag website met voor elke deelnemer een eigen pagina,
• Facebook & LinkedIn kanalen (12.000+ volgers)
• Live blog & vlogger op locatie,
• 58 spandoeken,
• 200 sandwichborden,
• Bewegwijzeringsborden,
• Online marketing,
• Persberichten,
• Live start OBD via radio
• Regionale TV
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het evenement dient op alle fronten een maatschappelijk belang!
Dichtbij werken = beter voor het milieu,
Dchtbij werken = goede balans werk/privé,
Dichtbij werken = betrokken medewerkers,
Carrièrekansen voor zijinstromers,
Behoud van jongeren in de regio,
Studiekeuze maken obv feiten.
We gaan iedere dag naar ons werk, we maken en creëren de prachtigste dingen maar we vinden het zelf zó gewoon. Maar het is niet gewoon! Dankzij de Open Bedrijven Dag is iedereen zich bewust van hetgeen wat ze doen. We hebben honderden medewerkers en ondernemers trots gemaakt op hun werk. Duizenden geïnteresseerde hebben dit nu ook kunnen bewonderen.
Daarnaast is het de dag waar werkzoekenden en scholieren binnenkijken bij het bedrijf dat misschien wel hun toekomstige werkgever wordt. De deelnemende bedrijven zijn allemaal op zoek naar nieuwe medewerkers. De Open Bedrijven Dag kan zo veel mensen aan een baan helpen en levert daarmee een grote bijdrage aan de arbeidsmarkt in de Kempen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Organisatie: Werken in de Kempen
Sponsoring: Rabobank De Kempen
Media: KempenFM, KempenTV
Deelnemers:
Bax Totaalrecreatie, Berma Plaatwerk BV, FD4x4, De Houtwinkel, Energyst, Famar, Koster Keunen, René Schonefeld, Samenwerking Kempengemeenten, Van Ham Tenten, Willems Machinebouw, Lunet Zorg, Alius Energy, Gigant International, Pleging Transportservice, Premier Tech Chronos, Schepens Beton, Vencomatic, Vezet, VMB Automation, Tuinmaximaal, Apex, Lampenlicht / FittinQ, Landal het Vennenbos, Squall International, Van der Heijden Transport, VDL Containersystemen, VDL TIM, VDL VDS, Wagenbouw Hapert, Van Herk Mechatronica, Ad Borrenbergs Projectinrichting, Kolsters Installatietechniek, Verautomation, De Meeuw, Joris Zorg, Redie Interieurs, Van Overbeek Sanitair, Faes Group, IPB Printing, Bouwkundig Adviesbureau J.A. de Beijer, Kemi, Pure Solar, Starline, Valkenhof, Baetsen Groep, Sankomij, Van Eerd Groep, Van Santvoort Bouw, Center Parcs de Kempervennen, Elektro Theuws BV, Wilting
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.