Gem. leestijd 3 min  742x gelezen

Op zoek naar goede kandidaten? Check het nieuws!

Op zoek naar goede kandidaten zien veel sourcers een belangrijke bron over het hoofd: het nieuws. Terwijl je juist in nieuwsberichten veel waardevolle informatie vindt, zegt Jim Stroud. Maar hoe maak je daar het beste gebruik van?

Op zoek naar goede kandidaten? Check het nieuws!

Als goede sourcer volg je natuurlijk het nieuws op de voet. Van Nu.nl tot de kranten, en van NOS tot RTL, aan jou gaat geen primeur voorbij. Maar heb je er ook al wel eens aan gedacht al dat nieuws te gebruiken om er goede kandidaten aan over te houden? Op een of andere manier gebeurt dat opvallend weinig, zegt Jim Stroud. Terwijl je er – met een paar slimme trucjes – juist wel het beste talent kan vinden.

‘De kandidaten die je nodig hebt kunnen zich vaak gewoon in het zicht verstoppen.’

In een nieuwe whitepaper, getiteld ‘Headline Recruiting: Sourcing Passive Candidates from the News’ (namens ProActive Talent), laat hij zien hoe je dat kunt doen. ‘Als het gaat om het vinden van groot talent, kunnen de kandidaten die je nodig hebt zich gewoon in het zicht verstoppen’, zegt hij. Maar check gewoon het nieuws en je zult ze ontdekken. ‘Van bedrijfsfusies, verhuizingen en ontslagen tot bruiloften, verhuizingen en promoties – in het digitale nieuws zit het allemaal!’

Google News

Wil je als sourcer het nieuws goed gebruiken om kandidaten te vinden, dan is in elk geval de ‘News‘-knop op Google belangrijk, aldus Stroud. Zoek je bijvoorbeeld een accountmanager, dan kun je via ‘Nieuws’ zoeken op “* * is accountmanager”, en er poppen meteen een aantal namen op van accountmanagers die recent in het nieuws zijn geweest. Van een accountmanager bij een leverancier in hang- en sluitwerk en digitale toegangscontrole tot een accountmanager grootzakelijk food & agri en de accountmanager van de Rotterdamse vestiging van MediaMarkt Zakelijk.

Mensen worden vaak in het nieuws geïdentificeerd met hun functietitel en waar ze werken. Daar kun je als sourcer goed gebruik van maken, aldus Stroud. Zeker ook omdat deze functietitels meestal zo zijn opgeschreven dat iedereen zich er een voorstelling van kan maken, wat dus iets anders kan zijn dan de functietitel die de betrokkene intern in de organisatie heeft. Waarbij Stroud ook aanraadt te variëren met zoekstrings als “aldus”, “zegt” of “vindt”, omdat zulke woorden vaak worden gebruikt in nieuwsberichten in combinatie met bepaalde namen.

Alerts

Je kunt het via google.com/alerts zelfs zo instellen dat je altijd een waarschuwing krijgt op het moment dat er ergens een bericht verschijnt waarin de functie van jouw keuze benoemd wordt. Talkwalker Alerts is daarvoor overigens een goed alternatief. En het beperkt zich niet alleen tot geschreven nieuwsberichten, zegt Stroud. Ook YouTube kan voor sourcers een goede bron zijn, bijvoorbeeld door te zoeken op “[functietitel] bij” (zoals: “recruiter bij”). Klik hetzelfde in bij Google, en je krijgt overigens niet alleen YouTube-video’s te zien, maar ook andere videobronnen.

Daarnaast raadt hij aan goed de vaktijdschriften in jouw branche (digitaal) in de gaten te houden. Dan kun je op een bepaalde specifieke site zoeken, bijvoorbeeld met een zoekstring als: site:werf-en.nl “hij is een *” | “zij is een *”. ‘Zo kom je vanzelf op interviews, citaten en nieuws van mensen uit het vak terecht.’ En dat kun je zelfs heel locatiespecifiek maken, door bijvoorbeeld alleen in bepaalde lokale media te zoeken.

De volledige paper

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners