Gem. leestijd 4 min  479x gelezen

Op sollicitatiegesprek in een ‘Droomkamer’ (inzending Personato)

De next step in candidate experience: op sollicitatiegesprek in een gethematiseerde ‘droomkamer’. Lees de hele case van Personato die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Op sollicitatiegesprek in een ‘Droomkamer’ (inzending Personato)

Als er iets belangrijk is voor hoe een kandidaat een sollicitatiegesprek ervaart, dan is het wel de ruimte waarin het zich afspeelt. Denk aan krappe kamertjes met TL-verlichting aan het eind van de gang, de (negatieve) indruk van de omgeving wordt vaak onderschat. Bij Personato hebben we daar iets op bedacht, we ontvangen een sollicitant tegenwoordig in zijn eigen ‘droomkamer’.

We realiseerden 6 verschillende gethematiseerde droomkamers.

We realiseerden zes verschillende gethematiseerde droomkamers – interactieve ruimtes vol beleving, waar álle zintuigen worden getriggerd. Geur, kleur, licht, geluid, aanraken, visueel/zicht, smaak, het is er allemaal. Sinds 2020 wordt ons team opgeleid in (sensory) neuromarketing, door inhouse trainer Hein Heijen. Daarbij gaat het onder meer om het achterhalen van de ‘waardewoorden’ van kandidaten: datgene waarmee ze uitdrukken wat ze (on)bewust nastreven en hopen te vinden in een nieuwe baan.

Van de 6 meest voorkomende waardewoorden, onder onze doelgroep van vooral hoger opgeleide professionals, hebben we een droomkamer gerealiseerd: verbondenheid, balans, erkenning, vrijheid, uitdaging en ontwikkeling. Iedere ruimte met een eigen metafoor en thema, sollicitanten herkennen zich altijd wel ergens in.

‘Het is tijd om te dromen, te fantaseren.., over wat jij wil bereiken.’

Vóórdat de kandidaat op gesprek komt, proberen we het waardewoord te achterhalen, waardoor we weten in welke droomkamer hij/zij plaats mag nemen. Iemand die dichter bij huis wil werken omdat er een kindje op komst is, zoekt balans. Iemand die zich ergens verder in wil specialiseren, zoekt ontwikkeling. En iemand die nog zoekende is naar zichzelf en welke rol daarbij past, zoekt erkenning.

‘Het is tijd om te dromen, te fantaseren.., over wat jij wil bereiken.’ klinkt er door de ruimtes wanneer je op een mysterieuze knop drukt. Door het prikkelen van alle zintuigen, voelen en ervaren ze dit waardewoord volledig tijdens het gesprek. Zo kan de kandidaat écht ontdekken wat zijn/haar ideale droombaan is, en durven ze na het gesprek uit die droom te stappen om er werkelijkheid van te maken.

Wat was de impact van de case?

Het menselijk brein is alert op ‘contrast’, daarmee trek je aandacht’ aldus onze neuromarketing trainer Hein. Laat dat nu nét de impact van de droomkamers zijn.

  • Collega’s: Waar voorheen sollicitatiegesprekken in grauwe, gedateerde ruimtes plaatsvonden, waren daar ineens kleurrijke moderne ruimtes waarvan je de omgeving niet kunt negeren in een gesprek. Het werd weer ‘leuk’ om daar te zijn.

De verhouding tussen fysieke (effectiever) en digitale (efficiënter) sollicitatiegesprekken veranderde aanzienlijk: 46% stijging aan fysieke gesprekken. Voor het organisatie resultaat ook erg positief, aangezien de slagingskans 28% hoger ligt bij een fysiek gesprek. Dit resulteerde dus direct in meer omzet.

  • Sollicitanten: Allereerst viel het op dat meer kandidaten bereid waren om een review achter te laten, omdat het toch wel ‘noemenswaardig’ was wat ze hadden ervaren. Zo realiseerde we een verhoogde score qua candidate experience.

De metafoor van de droomkamers helpt om het gesprek met de sollicitant sneller to the point te krijgen. Een gemiddeld gesprek duurt een uur, in het verleden kwamen we niet altijd tot iemands kern, waardoor het lastiger was het juiste aanbod voor te stellen. Nu komen we vaker tot de kern, waardoor we die persoon beter kunnen adviseren.

De metafoor van de droomkamers helpt om het gesprek met de sollicitant sneller to the point te krijgen.

  • Werkgevers: Tot slot zien we dat werkgevers deze werkwijze uniek vinden, waardoor ze vaker voor ons kiezen omdat het ook hún doel raakt. Namelijk het beste talent vinden dat ook echt bij hun werkgeversmerk past.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door deze case in de spotlight te zetten hopen we het thema, maar vooral de positieve impact, van neuromarketing binnen recruitment te belichten. We hopen een inspiratie te zijn voor andere bedrijven, die het vervolgens op hún eigen wijze kunnen inzetten. Als je jouw doelgroep begrijpt, waarom ze van A naar B zouden willen bewegen, dan kun je ze daar ook het beste advies in geven. Voor de kandidaat én werkgever een goede, en vaak duurzame keuze. Voor ons een positief en voldaan gevoel, mét organisatie resultaat. Dat gunnen we anderen óók.

Credits case

Interne betrokkenen, marketingteam:

  • Jenny Lucassen, content marketeer (concept & creatie);
  • Michelle Spronk, projectleider marketing (concept & creatie);
  • Sigi Scheepers, marketing manager (concept & creatie);

Externe betrokkenen:

  • Hein Heijen (trainer sensory neuromarketing & psychologie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners