De gemiddelde recruitmentsite heeft nog veel te doen als het gaat om de privacy van de kandidaat. Zelden is er een specifiek statement dat sollicitanten expliciet noemt, en als dat er al is, blijft essentiële informatie vaak achterwege.
De privacy van sollicitanten lijkt nog steeds een ondergeschoven kindje, tenminste, als we af gaan op de privacy-statements die de 500 grootste werkgevers van Nederland op hun wervingssite hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, dat al 12 jaar de recruitmentsites en sollicitatie-ervaringen bij bekende werkgevers onderzoekt.
Zo blijkt bijvoorbeeld dat 15 procent van de wervingssites helemaal geen privacy-statement bevat. De meerderheid heeft wél zo’n statement, maar daarin worden sollicitanten dan weer niet apart genoemd. En slechts iets meer dan 1 op de 5 besteedt wel expliciet aandacht aan de privacy van de kandidaat.
Ook opvallend: als er al zo’n privacy-statement te vinden is, dan ontbreekt vaak essentiële informatie. Zo geeft slechts 16 procent antwoord op de 2 meest basale vragen rondom privacy: hoe lang houdt de organisatie mijn gegevens in database? En hoe kan ik deze gegevens laten verwijderen als ik dat wil?
‘Ondanks alle ophef over de nieuwe privacywetgeving blijkt de privacy-verklaring vaak nog niet op orde’
Onderzoeker Bas van de Haterd reageert hier verbaasd op. ‘Ondanks alle ophef over de nieuwe privacywetgeving, waarbij veel organisaties hun systemen aanpasten om automatisch gegevens te anonimiseren en andere acties ondernamen om AVG-proof te zijn, blijkt de privacyverklaring in veel gevallen nog niet op orde te zijn.’
#2. Korte profiel: vaak weinig meer dan een functietitel
In het Digitaal Werven-onderzoek worden nog veel meer onderdelen van recruitmentsites aan een nadere inspectie onderworpen. Zo kijken de onderzoekers ook naar het ‘korte profiel’ dat bezoekers van de site te zien krijgen als ze een vacature zoeken. In veruit de meeste gevallen krijgen potentiële kandidaten dan alleen een functietitel te zien. Nog eens een kwart haalt daarvoor (automatisch) een stukje tekst uit de vacature, ongeveer 1 op de 8 maakt er een aparte zin voor.
Naast die ene zin is er vaak nog wel wat meer informatie bij het korte profiel te vinden. Zo communiceert bijna driekwart van de sites de standplaats direct bij de vacature, en bijna 4 op de 10 het aantal uren in de week dat wordt verwacht. Het gewenste opleidingsniveau of de ervaring staat er in een stuk minder gevallen meteen bij.
#3. Google en dode link: dat gaat best goed
Met de SEO-vindbaarheid van vacatures blijkt het overigens wel redelijk goed te zitten. De onderzoekers toetsten in elk geval steeds de vacaturetitel en het bedrijf in, voor een zoektocht in Google. De vacature bleek dan in 90 procent van de gevallen bij de eerste 4 resultaten op te duiken. Wel redelijk zorgelijk: 8 procent van de vacatures kwam niet bij de eerste 10 resultaten naar boven. Hoe moeten Googlaars die dan ooit tegenkomen?
En hoe zat het dan als een bepaalde link onverhoopt niet meer bleek te werken? Slimme werkgevers gebruiken zo’n ‘doodlopende’ 404-pagina om de kandidaat toch nog binnen te houden en elders verder te laten zoeken. Dat blijkt volgens het onderzoek ook in 60 procent van de gevallen al te gebeuren, in 8 procent van alle gevallen zelfs op een mooie of grappige manier.
#4. Taal: meestal nog gewoon Nederlands
De onderzoekers keken verder ook naar de taal die de werkgever gebruikte op de site. Daaruit bleek dat Nederlands nog wel de hoofdmoot vormt, al is zo’n 7,5 procent van de wervingssites van Nederlands grootste werkgevers inmiddels ook volledig in een andere taal gesteld. En een enkele keer veranderde de taal plotsklaps na het klikken op de sollicitatieknop. Dan moest je dus ineens in een andere taal je sollicitatie versturen…
#5. Steeds meer mensen met migratie-achtergrond
Als laatste punt dat we hier vermelden, is ook gekeken naar het aantal mensen met een migratieachtergrond dat op de sites te zien is. Voor veel kandidaten is herkenbaarheid belangrijk, en wie dus een divers personeelsbestand wil, kan ook maar beter die diversiteit uitstralen.
wie een divers personeelsbestand wil, kan ook maar beter die diversiteit uitstralen
Maar dit besef is nog lang niet tot alle werkenbij-sites doorgedrongen, zo leert het onderzoek. Het aantal organisaties dat géén mensen met een migratie-achtergrond afbeeldt, daalt weliswaar al enkele jaren flink. Maar aan de andere kant zijn er dit jaar ook minder werkgevers te constateren die meer dan twee mensen met zo’n achtergrond afbeelden. Nog steeds genoeg werk aan de winkel dus.
Meer weten?
Tijdens Digitaal-Werven op 1 november in The Colour Kitchen in Utrecht worden alle resultaten van het onderzoek van dit jaar gepresenteerd. Ook krijgt de werkgever met de beste digitale sollicitatie-ervaring dan een prijs daarvoor uitgereikt. Inschrijven voor het event kan nog net.
Of lees ook:
- Zo ziet de gemiddelde Nederlandse vacature eruit (en daar valt nog veel in te verbeteren)
- Marianne Ostendorf: ‘Ik zie in de zorg juist heel mooie, inventieve wervingsprojecten ontstaan’
- Wat recruiters kunnen leren van het ‘Hoofd Prestaties’ van voetbalclub AZ