Gem. leestijd 3 min  863x gelezen

Op de agenda voor 2019: recruitment excellence, verliefd worden op problemen en piepjes

Op de agenda voor 2019: recruitment excellence, verliefd worden op problemen en piepjes

Voorspellingen zijn er genoeg, maar kijken of ze uitgekomen zijn? Dat vergeten we vaak. Recruiters United vond een manier om dit toch te checken: de Fruit2Recruit-bokaal.

Tijdens hun Nieuwjaarsevent  in Maarssen werd gisteren deze bokaal uitgereikt aan de recruitmentnaam die het meest dichtbij zat met zijn voorspelling over 2018. En wat waren die voorspellingen dan? Geert-Jan Waasdorp dacht vorig jaar dat niet Big Data het verschil zou gaan maken, maar recruiters zelf. Volgens hem besteedden zij namelijk 70% van hun tijd aan de verkeerde dingen. Helaas moest hij zelf al constateren dat we in de recruitmentwereld nog steeds ineffectief bezig zijn. Niet genoeg voor een bokaal dus.

De kandidaat centraal: goed voor de bokaal

Heleen Stoevelaar was op haar beurt positiever: in 2018 zouden we naar buiten gaan en zakelijk flirten, volgens haar. LinkedIn konden we volgens haar begraven als belangrijkste recruitmenttool. Dat was ook een voorspelling die niet helemaal uitkwam, zodat Thomas Waldman er met de felbegeerde ananasbokaal vandoor ging: volgens hem moesten we in 2018 immers de kandidaat centraal stellen. En het is niet overdreven om te zeggen dat dat ook wel gebeurd is.

Simone Broos: Recruitment excellence

Op dan naar de voorspellingen voor 2019. Simone Broos (KPMG) trapte af met haar focus op recruitment excellence. Dit gaat verder dan candidate experience, zegt ze. Recruitment excellence bestaat voor haar uit vier onderdelen:

#1. De kandidaat: wie is de doelgroep en hoe kunnen we ons proces zo aanpassen, zodat de kandidaat verrast wordt?
#2. De recruiter: hoe zorg je dat het proces zo optimaal mogelijk is?
#3. De business: zonder organisatie natuurlijk geen vacatures. Ga met de eindbaas aan tafel zitten en laat zien dat investeringen wat opleveren.
#4. De hiring manager: investeer in de relatie met de hiring manager en zorg dat het je business partner wordt.

Wilbert Mulders: Verliefd worden op het probleem

Van de klanten van Wilbert Mulders (Randstad) denkt 71 procent dat hun candidate experience uitstekend is. Dat dat wel erg positief is, wordt duidelijk met de grotere focus op CE in 2019. Ook de platformeconomie trekt nog meer aan: je kunt swipen naar je nieuwe baan. En hetzelfde geldt voor freelancers: dat aantal zal alleen maar groeien.

Ook de platformeconomie trekt nog meer aan: in 2019 kun je swipen naar je nieuwe baan

Tips heeft hij ook voor ons in het komende jaar: raak niet verliefd op de tool, maar op het probleem dat je probeert op te lossen. Het is belangrijk om te weten wat relevant is. Kun jij als recruiter de keuze maken in het doolhof op toolgebied? Neem afscheid van dingen die niet werken. En ja, dat is verdomd moeilijk.

Esther Mollema: ‘Zorg voor een piepje’

Wil je in 2019 het verschil maken? Richt je dan op diversiteit, zegt de derde voorspeller, Esther Mollema. Het maakt mensen slimmer en creatiever, want je bent op je best als je je licht oncomfortabel voelt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ook daar heeft ze een gedachte voor: de seatbelt-theorie. Vroeger droegen we geen veiligheidsgordels in de auto’s (tenzij er politie aankwam…), maar nu wel. Waarom? Vanwege het piepje. En dat is wat we ook in de recruitmentwereld moeten doen: waar stopt het proces als het niet gebeurt? Bijvoorbeeld: als er geen vrouwen in de laatste ronde zitten. Op dat moment moet er een piepje afgaan. En dan komt het vast goed met de diversiteit.

Functieloze tijd

De mannen van de Fountainheads gaven ons nog een laatste opdracht mee: zorg voor functieloze tijd in je werk. Tijd die je niet vult met het afstrepen van je takenlijstje, maar met nadenken en mijmeren. Goed plan! Wij mijmeren alvast verder over 2019…

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners