Harver deed het al met de TalentPitch bij Arvato, nu zet ook Unique Customer Care een game in bij de werving van callcenter personeel.
De ‘RecruitmentGame’ van Unique, die kandidaten test op hun geschiktheid, is ontwikkeld in samenwerking met Lucidious, aanbieder van business games. Kandidaten spelen in de game een agent binnen een fictieve, maar realistische luchtvaartmaatschappij, waarna ze 18 verschillende rollenspellen doorlopen. Doordat kandidaten worden getest in een realistische werkomgeving, zorgt de game voor een hogere voorspellende waarde van het succes van een kandidaat in de functie, claimt Unique.
8 kerncompetenties getest
De game test kandidaten op 8 kerncompetenties als accuratesse, actief luisteren, commercialiteit, doorvragen, gesprekstechnieken, motivatie, probleemoplossend vermogen en professionele empathie. Daarnaast maakt Unique een inschatting van de computervaardigheden, snelheid en de beheersing van de Nederlandse taal.
Betrouwbare voorspeller
Een ander belangrijk voordeel is dat de RecruitmentGame goed aansluit bij de belevingswereld van de huidige generaties en daarmee eveneens de wervingskracht vergroot, zegt Marcel Nienhuis, branchemanager Customer Care bij Unique. ‘Het niveau van de calls in de branche wordt steeds hoger. Er worden dus ook steeds hogere eisen gesteld aan callcenter agents. Wij zagen de gamification-trend als een uitgelezen kans om deze uitdaging in de markt te adresseren en personeel uitgebreider te kunnen screenen. De RecruitmentGame blijkt in ons selectietraject een betrouwbare voorspeller van succes.’
Lees meer over preselectie en gamification