Niet alleen recruiters doen hun werk steeds meer data-gestuurd, ook ‘de andere kant van de tafel’ ontdekt de waarde van harde gegevens.
Dat is de conclusie die valt te trekken uit de nieuwste editie van het boek ‘Zo vind je een baan!‘ van auteurs Maaike Kooter, Dorien Waasdorp-Slotboom en Geert-Jan Waasdorp, min of meer het vervolg op het twee jaar geleden verschenen en sindsdien zeer succesvolle Hoe vind ik een baan?
Welke kanalen
Aan de basis van dit nieuwe boek ligt uitgebreid arbeidsmarktonderzoek onder duizenden werkzoekenden. ‘Wij weten waar zij het afgelopen jaar hun baan hebben gevonden en welke kanalen de meeste kans geven op vacatures’, vertelt co-auteur Kooter. ‘Die kennis hebben we heel praktisch vertaald in dit boek, zodat werkzoekenden precies weten wat te doen om die baan te vinden.’
1/3 relevante vacatures
Zo hebben ze uit onderzoek geconcludeerd dat een goede baanzoeker slechts 1/3e van de voor hem of haar relevante vacatures weet te vinden. Ook staan er in het boek tal van tabellen als deze, die aangeeft – op basis van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van Intelligence Group – voor welke doelgroepen welke kanalen werken en welke minder:
Weten wat werkt
Op basis van al dit en ander wetenschappelijk onderzoek durven de auteurs wel de stelling aan dat het boek niet alleen meer hélpt bij de vraag hoe een baan te vinden, maar daar bewezen de beste methode voor biedt. Kooter: ‘We durven nu te zeggen: zo vind je een baan! Dat komt omdat we de afgelopen 2 jaar van nabij hebben gezien dat iemand heel snel leuke banen kan vinden als hij of zij de zoekstrategie verandert.’
Ook voor werkgevers
Die data-gedreven aanpak is niet alleen relevant voor werkzoekenden, zegt ze, maar net zo goed voor werkgevers. ‘Veel werkgevers proberen hun mensen goed en snel van werk-naar-werk te begeleiden, via bijvoorbeeld outplacementtrajecten, loopbaancoaches en mobiliteitscentra. Toch blijkt dat in de praktijk vaak lastiger en langduriger dan gedacht. Dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen niet altijd op de juiste plaatsen en op de juiste manier zoeken’, aldus Kooter.
Doelgroep
Hun boek kan daarbij helpen, stelt Kooter. Zo hangt de vraag welke kanalen effectief zijn om vacatures te vinden onder meer af van je opleidingsniveau en je leeftijd, zegt ze. ‘Een HBO-opgeleide marketingmanager van 50+ vindt zijn baan op een andere manier dan een MBO-opgeleide elektrotechnicus die als starter op de arbeidsmarkt begint. Dat is een belangrijk onderscheid.’
Naast het boek is er ook een gelijknamige online training, bedoeld voor baanzoekers en loopbaanprofessionals die mensen van werk-naar-werk begeleiden. Meer informatie? Klik hier.
Foto via Flickr.com