Online arbeidsbemiddelingsmarkt ‘op z’n kop gezet’. En een ‘andere kijk op recruitment om de zoektocht naar geschikte kandidaten betaalbaar te houden.’ Zo zet iammie.com zich in de markt, het initiatief dat na een testperiode van enkele maanden vandaag officieel van start gaat. Het platform zegt ervoor te zorgen dat werknemers met een overstapwens anoniem kunnen blijven, terwijl werkgevers er tegelijk alleen maar gemotiveerde kandidaten kunnen vinden.
‘Latente werkzoekenden voelen zich niet meer aangesproken door reguliere vacatures.’
In het bijbehorende persbericht halen de initiatiefnemers onderzoek van Intelligence Group aan, dat laat zien dat bijna de helft van de werknemers latent uitkijkt naar een andere baan. ‘Deze groep voelt zich echter niet meer aangesproken door reguliere vacatures’, aldus iammie-oprichter Nico de Jong (op de foto tweede van rechts). ‘Zij willen liever zelf benaderd worden. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de specifieke wensen van werkenden en de manier om met hen in contact te komen.’
Droombaan gezocht
Een grote groep werknemers mist dus iets in de baan die ze nu heeft. Dat kan te maken hebben met de reisafstand, collega’s, salaris of met de wens om minder te werken. Weer andere werknemers willen juist iets héél anders gaan doen. ‘En al deze wensen hebben echter nog niet geleid tot actief solliciteren, omdat zij niet weten welke werkgever aan hun wensen voldoet’, aldus De Jong. ‘Daar komt bij dat vacatureteksten vaak niet de juiste informatie bieden en dat bestaande platforms geen mogelijkheid hebben de ideale baan te omschrijven.’
‘Bestaande platforms bieden geen mogelijkheid de ideale baan te omschrijven.’
Volgens hem is iammie daarbij een uitkomst: het geeft de werkzoekende een kans zijn of haar droombaan te vinden, terwijl de werkgever er de juiste mensen zou moeten kunnen rekruteren. ‘Bij ons staat de droombaan juist centraal. Dat gebeurt geheel anoniem, zodat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt elkaar kunnen vinden zonder dat de huidige werkgever gealarmeerd raakt. De werkzoekende krijgt er zo een krachtige tool bij om in contact te komen met een werkgever en een functie die past bij zijn wensen en eisen.’
‘Ontstaan uit eigen frustratie’
Ook voor de werkgever heeft deze manier zo z’n voordelen, claimt hij. Door de krapte reageert er soms niemand meer op een reguliere vacature. Met alle gevolgen van dien. Met het nieuwe platform kunnen werkgevers echter zelf door de database met gemotiveerde werkenden struinen. ‘En is er een geschikt profiel gevonden, dan solliciteert de werkgever bij deze werknemer’, aldus De Jong. ‘Pas als beide partijen vinden dat er een match is, worden de persoonsgegevens vrijgegeven. Doordat dit proces sneller en effectiever verloopt, bespaart de werkgever op de recruitmentkosten.’
‘We leggen de macht bij de partij waar deze hoort: de werkzoekende.’
‘De tool is ontstaan uit eigen frustratie’, vertelt de oprichter en multi-ondernemer. ‘Op de vacatures voor online marketeers die we hebben uitstaan, wordt niet of nauwelijks gereageerd. Terwijl het toch om een leuke baan gaat met veel mogelijkheden en een prima salaris. Met iammie maken we een behoefte in de markt concreet. We zorgen voor dat eerste gesprek. En we leggen daarmee de macht bij de partij waar deze hoort, de werkzoekenden. Want dat is nu eenmaal de huidige tijd.’
Bepaald niet de eerste
Het nieuwe initiatief is bepaald niet de eerste dat inspeelt op de veranderende machtsverhoudingen op de arbeidsmarkt. Eerder probeerden ook al andere bedrijven deze kant op te werken. Denk aan ‘omgekeerde recruitmentsite’ Honeypot of aan Karreer, dat kandidaten betaalt voor hun sollicitatie. En in april vorig jaar haalde ICT-bedrijf EagleScience nog het nieuws met een vergoeding voor kandidaten, in plaats van voor recruiters.
‘De kandidaat heeft de war for talent inmiddels gewonnen, en de werkgever is nu eigenlijk de kandidaat geworden.’
Dat sluit allemaal aan bij de gedachte dat de kandidaat de war for talent inmiddels heeft gewonnen, en de werkgever nu eigenlijk de kandidaat is geworden, zoals ook Ricardo Risamasu (Talmark) twee jaar geleden al zei. Geert-Jan Waasdorp (directeur van de Intelligence Group) had het tijdens diezelfde bijeenkomst twee jaar geleden over de verwachte opkomst van het zogeheten ‘impresario-model’. Daarbij zou je als recruiter zo’n 200 talenten beheren en bemiddelen, in plaats van dat je voor een werkgever aan het werven bent. Het probleem, zei hij destijds: ‘Ik hoor bijna niemand over waar het écht over gaat: de kandidaat. Niemand luistert naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig. Terwijl dat volgens mij juist wel zou moeten.’
‘Bijna niemand luistert nog naar wat die kandidaat echt wil. Daar zijn we helemaal niet mee bezig.’
De opkomst van de online platforms die het proces nu willen omdraaien, en de droombaan van de (latent) werkzoekende centraal stellen, zou je kunnen zien als een uitwerking van die gedachte. Nu alleen dus nog afwachten of die latent werkzoekenden ook de moeite willen nemen hun droombaan kenbaar te maken…
Meer over start-ups in recruitment?
Elk jaar kent de dynamische wereld van inhuur, interim en recruitment weer nieuwe startups. Nieuwe initiatieven, vol met innovatie, hoge verwachtingen en goede bedoelingen. We geven hen graag het podium tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Vrijdag 14 februari komen er zo een aantal aan het woord, waaronder: Eelco Frijsinger (Krootz-zzp)
• Ronald van Driel (Recruitment Accelerator)
• Vincent Smit (Grip op Interim)