Tata Steel organiseerde op 23 & 24 september 2022 het allereerste Tata Steel Festival voor omwonenden, werkzoekenden en vele andere belangstellenden. Een vrijblijvende manier om met ons kennis te maken door onze deuren voor iedereen te openen. En, om onze 600 vacatures te promoten. Op het grote terrein van ons 24-uurs bedrijf werd ‘De wereld van Staal’ ontdekt.
Op het grote terrein van ons 24-uurs bedrijf werd tijdens het Tata Steel Festival ‘De wereld van Staal’ ontdekt.
Het programma bestond onder meer uit de avondrondleidingen tijdens Tata Steel by Night met het optreden van een DJ, foodtrucks en een concert van het Tata Steel Orkest. Op de Burendag op zaterdag kon men via onder meer rondleidingen over het terrein, een informatiemarkt, lezingen en doe-activiteiten voor kinderen kennis maken met ‘De Wereld van Staal’ en met onze ambitie om groen staal te maken in een schone omgeving.
Het werken in ‘De wereld van Staal’ kon ontdekt worden tijdens de Banendag. Het team Recruitment & Employer Brand liet tijdens deze dag de mogelijkheden van werken binnen Tata Steel zien. Door kennis te maken met de uiteenlopende beroepen en technische projecten. Er waren voor diverse doelgroepen meet & greets. Denk hierbij aan procesoperators, technici en geïnteresseerden in de BBL-opleidingen van de Academy van Tata Steel. De meet & greets startten met een korte presentatie en daarna door naar een van de fabrieken voor een kijkje op de werkvloer en een ontmoeting met vakgenoten.
Er was een grote ‘huiskamer’ waar bezoekers van de Burendag met een kop koffie een praatje konden maken met de recruiters.
Daarnaast organiseerden we diverse masterclasses, paneldiscussies, lezingen en workshops gericht op trainees, technici, vrouwen in de techniek, loopbaanmogelijkheden en informatie over Tata Steel als werkgever. De bezoekers konden ook direct solliciteren en binnen één dag met een officieel aanbod naar huis gaan. Niet alleen waren de recruiters aanwezig om inhoudelijk over de banen te vertellen, maar ook waren er hiring managers om direct kennis te maken met geïnteresseerden. Er was een grote ‘huiskamer’ waar bezoekers van de Burendag even ontspannen met een kop koffie een praatje konden maken met de recruiters.
Wat was de impact van de case?
Het Tata Steel Festival trok 3.000 bezoekers. Dit waren niet alleen mensen uit de directe omgeving. Iedereen was welkom; ook critici van Tata Steel werden ontvangen en hebben hun verhaal gedaan. Door onze deuren te openen hebben wij een nieuw breed publiek kunnen bereiken. Zoals ‘buren’ die na een rondleiding over het terrein ook nieuwsgierig waren naar Tata Steel als werkgever. Zo werden festivalgangers sollicitanten na een kijkje achter de schermen bij het staalbedrijf.
Op de Banendag kwamen 350 mensen langs. We hebben ruim 50 nieuwe collega’s aangenomen. Dit varieert van technici, tot stagiairs en zelfs een recruiter.
Het festival was een succesvolle samenwerking tussen diverse afdelingen binnen Tata Steel en 30 ambassadeurs binnen de organisatie. Ook hebben wij medewerking gekregen van lokale ondernemers, leveranciers, en artiesten.
In september is het festival gelanceerd met een campagne in eigen festivalstijl.
In september is het festival gelanceerd met een campagne in eigen festivalstijl. Er zijn radiospotjes, posters en een eigen website ontwikkeld en we hebben volop geadverteerd via on- en offline media. Wij hebben hier landelijk en regionaal veel publiciteit mee gegenereerd. Intern is het festival ook goed ontvangen. Naast het enthousiasme van de 30 interne ambassadeurs die op vrijwillige basis het festival ondersteunden en de positieve bijdrage aan de medewerkerstrots is het festival intern in de prijzen gevallen. Het eerste Tata Steel Festival was een mooi succes. Het festival zal dit jaar opnieuw plaatsvinden.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Circa 3.000 bezoekers hebben op het Tata Steel Festival kennisgemaakt met de ‘De Wereld van Staal’ en onze ambitie om groen staal te maken in een schone omgeving. De bezoekers kregen een goed beeld van onze bedrijfsactiviteiten en veel van hen waren hiervan onder de indruk.
Tot op heden hebben we met deze Banenmarkt op het festival bijna 50 vacatures weten te vervullen. Daarnaast hebben we ook onze talentpools flink aangevuld. Dat ondanks de overspannen arbeidsmarkt en het feit dat Tata Steel bij het publiek onder een vergrootglas ligt, zijn we in staat geweest om een nieuwe en brede doelgroep voor Tata Steel als werkgever te bereiken. Puur door de deuren te openen om vrijblijvend en persoonlijk kennis te komen maken.
Met een klein kernteam is het Tata Steel Festival in korte tijd tot leven gekomen!
Door het bundelen van krachten binnen de organisatie hebben we een nieuw concept gecreëerd en onze wervingsdoelen gerealiseerd. Met een klein kernteam van Corporate Communications en Recruitment & Employer Brand is het Tata Steel Festival in korte tijd tot leven gekomen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Tata Steel Nederland
- Kim Marx, Manager Recruitment & Employer Branding
- Dorothe Alfrink, Lead Expert Employer Branding
Creatie/productie:
- Studio QKLQ en
- Xicero Communicatie bv
Lees ook