Omschrijving van de case
Brancheorganisatie INretail en vacaturesite Indeed bundelden hun krachten en organiseerden op 8 en 9 december jl. voor het eerst samen met de nationale online sollicitatiedagen. Voor werkzoekenden in Nederland een mooie kans om een leuke baan in de retail non-food te vinden.
Iedereen die zich inschrijft, ongeacht achtergrond, krijgt gegarandeerd een sollicitatiegesprek.
Tijdens de sollicitatiedagen kunnen werkzoekenden via het Indeed Hiring Platform direct gesprekken inplannen bij verschillende bedrijven op een tijdstip dat voor hen goed uitkomt. Zo kunnen ze makkelijk werkgevers en vacatures met elkaar vergelijken en komen ze er onmiddellijk achter welk bedrijf het best bij hen past. Iedereen die zich inschrijft, ongeacht achtergrond, krijgt gegarandeerd een sollicitatiegesprek.
Retailsector
De retailsector werd hard geraakt door de overheidsmaatregelen tijdens de coronacrisis. Dit heeft tijdens de eerste lockdown geleid tot ontslag van veelal de flexibele schil van medewerkers. Daarnaast zijn ook medewerkers vrijwillig vertrokken naar de zorg (GGD) en het onderwijs. Toen de markt weer aantrok bleek het erg lastig om dat personeel weer aan te nemen. Winkels kregen in aanloop naar de december piek te maken met flinke personeelstekorten. (Snel) personeel vinden bleek een enorme opgave. Indeed en INretail wilden deze uitdaging aangaan en de retailers helpen met het vinden van nieuwe medewerkers.
Aan de sollicitatiedagen deden 9 grote bekende retailorganisaties mee.
In totaal deden 9 grote bekende retailorganisaties mee aan de sollicitatiedagen (onder meer H&M, Kwantum, Jysk, C&A en Hunkemöller) en uiteindelijk hebben er 547 sollicitanten zich aangemeld voor een online sollicitatiegesprek. Via het Indeed Hiring platform konden werkgevers precies zien wie zich hebben aangemeld en op hetzelfde platform konden ze zowel het videogesprek plannen als kandidaten evalueren. Voordelen voor de werkgever: mooie PR, zowel vanuit INretail als vanuit Indeed, een social media campagne, een e-mailcampagne op de database van Indeed en INretail en extra zichtbaarheid van hun vacatures.
Wat was de impact van de case?
Deze case is een uniek voorbeeld van gebundelde krachten van 2 grote organisaties om mensen te helpen om een baan te vinden in de retail (non-food) branche. De online sollicitatiedagen hadden zowel voor de werkgevers als de werkzoekenden grote voordelen. Uiteindelijk deden 9 organisaties mee, hebben de vacatures in totaal meer dan 150.000 impressies gehad en meer dan 10.000 clicks gegenereerd (CTR van 7,7%), zijn er 421 gesprekken ingepland en was de show rate 31% (hetgeen een hoog percentage is voor deze laagdrempelige manier van solliciteren). Van de sollicitatiegesprekken beoordeelden de werkgevers 57% als ‘goed’.
De vacatures hebben in totaal meer dan 150.000 impressies gehad.
Ook op het gebied van diversiteit heeft dit event tot succes geleid – werkgevers hebben aangegeven dat sommige kandidaten die uiteindelijk zijn aangenomen via een standaard sollicitatieproces mogelijk niet zouden zijn geselecteerd. Denk daarbij aan kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt, statushouders en anderszins kandidaten die gezien hun andersoortige ervaring niet het juiste profiel hebben. Hiermee verwijdert dit product onbewuste vooroordelen. Feedback van klanten was onder meer: ‘Wat ons betreft is het event een succes geweest! Erg leuke manier van mensen spreken, goede kandidaten, ook wel wat no-shows – maar daar hadden we rekening mee gehouden. Ik weet dat we tot op heden 7 mensen hebben aangenomen via het event.’
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De online sollicitatiedagen zijn een mooi voorbeeld van een innovatief initiatief. Ten eerste omdat er gedacht is aan het belang van zowel de werkzoekende – gegarandeerd een sollicitatiegesprek op een door hen gekozen tijdstip – als van de werkgever – in contact komen met nieuw potentieel talent in een zeer krappe arbeidsmarkt.
‘Deze case is innovatief, collaboratief, inclusief en sectorspecifiek!’
Ten tweede omdat deze manier van werven gelijke sollicitatiekansen biedt aan kandidaten. Dat voorkomt discriminatie en leidt tot meer diversiteit binnen bedrijven. En ten derde omdat beide partijen gebruik hebben gemaakt van het nieuwe online recruitment platform (Indeed Hiring Platform). Alle communicatie – van inplannen tot het voeren van de gesprekken to de evaluatie – verliep via het gemak van dit platform. Kortom, onze case is innovatief, collaboratief, inclusief en sectorspecifiek!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Arjan Vissers (Indeed)
- Barbara Geerlings (INretail)
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.