Een sollicitatieformulier bij een groot bedrijf bestaat gemiddeld uit 62,8 vragen. En dat terwijl bijna 9 op de 10 sollicitanten zegt af te haken als ze meer dan 45 vragen krijgen voorgeschoteld.
Met hun uitgebreide vragenlijsten lopen bedrijven het risico een ‘significant aantal potentiële kandidaten te verliezen’, aldus Sander Poos, managing director bij Indeed, dat recent onderzocht hoeveel vragen grote bedrijven aan hun sollicitanten stellen. ‘Kandidaten haken af als ze ellenlange vragenlijsten moeten invullen.’
77% toptalent zoekt elke maand nieuwe baan
Uit het onderzoek blijkt verder onder meer dat 92 procent van het Nederlandse ‘toptalent’ meerdere keren per jaar een andere baan op zoek is. Zo’n 77 procent kijkt zelfs maandelijks naar een nieuwe baan. Toptalent definieert de vacaturesite daarbij aan de hand van vijf eigenschappen: probleemoplossend vermogen, passie, strategisch denken, verantwoordelijkheid en zelfsturendheid.
Nog steeds heel veel stappen
Indeed is niet de enige die zich zorgen maakt over de drempels die bedrijven aan sollicitanten opwerpen. ‘Ik zie nog vaak sollicitatieprocessen met heel veel stappen voordat je echt hebt gesolliciteerd’, zegt bijvoorbeeld ook Raymond Lemmers, oprichter van het Hoofddorpse Raycruitment, interim recruitmentmanager bij Pluryn en het Haga Ziekenhuis en zeer begaan met de Candidate Journey.
‘sollicitatieprocessen hebben nog vaak heel veel stappen voordat je echt hebt gesolliciteerd’
De Recruitment Challenge
Door deze stappen echt te tellen, en dit te vergelijken met andere organisaties, kun je nog wel eens flink worden verrast, aldus Lemmers. Daarom heeft hij een ludieke actie bedacht: The Recruitment Challenge. ‘Een test om te kijken hoeveel stappen een sollicitant minimaal nodig heeft om bij jouw organisatie binnen te komen.’
Een test met een knipoog
Het is een test met een knipoog, geeft hij meteen toe. ‘Het gaat in een sollicitatieproces natuurlijk niet alleen om snelheid. Het gaat ook om zorgvuldigheid en kwaliteit. De Challenge is dan ook vooral bedoeld om je als recruiter of werkgever te laten nadenken of je proces met minder stappen toe kan.’
Overzicht en advies
Lemmers roept recruiters op het aantal clicks te tellen dat een sollicitant moet doen, te beginnen op de corporate site van het bedrijf (dus niet de werkenbij-site), tot aan het moment dat de ontvangstbevestiging binnen is (in je scherm of per mail). Dat aantal kun je vervolgens naar hem toe mailen (inclusief de naam en url van je bedrijf). Afhankelijk van de reacties zal hij daarna een overzicht maken en daarover verder publiceren of adviseren.
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!