Personeel aannemen op basis van enthousiasme voor Star Wars, Super Mario en Ferrari. Gewoon, omdat het kan… Bij Impressive Arts doen ze het gewoon. Sigfrid van Driel legt uit waarom.
Impressive Arts is een reclamebureau in Utrecht. Omdat het best goed gaat met het bureau, zijn ze op zoek naar nieuw personeel. ‘Best een uitdaging’, legt creative director Sigfrid van Driel uit op LinkedIn. ‘Want waar ga je precies zoeken en hoe vind je snel diegene die naadloos op de vacature past? De traditionele methodes om nieuw personeel te werven, geven onvoldoende resultaat. Daarom vond ik het tijd om het eens op een ander manier te proberen.’
Klik en aansluiting
‘Vroeger zocht ik inhoudelijk op functie, skills, de juiste papieren en het portfolio’, aldus Van Driel. ‘Maar na 20 jaar kom ik erachter dat dat niet zoveel zegt. Ook vind ik het best moeilijk om alleen op basis van een brief en een cv mensen te selecteren. Uiteindelijk is juist de klik en de aansluiting bij onze interesses het belangrijkst.’
Een keertje linksaf
En dus besloot hij een test op te zetten om precies dát te doen: uitzoeken of er kans is op zo’n klik. ‘Bij Impressive Arts doen we het graag net even iets anders. Een keertje linksaf gaan. Waarom zou ik om diploma’s vragen als ik zelf juist een voorbeeld ben dat je zonder diploma’s heel ver kunt komen? Liever neem ik iemand aan die wil leren, wil groeien en trots is op wat hij of zij maakt.’
Veel beeld, weinig woorden
De online test die Van Driel met zijn team ontwikkelde kijkt hoe goed de kandidaat matcht met de interesses en passies van de medewerkers van Impressive Arts. Zoals daar zijn: Star Wars en Super Mario. Maar ook voor serieuzere zaken is plek. ‘De test prikkelt ook om na te denken over je dromen. Het is een mooie grafische site geworden, met veel beeld en weinig woorden. Want daar houden wij van bij Impressive Arts…’
Bowser of Mario
De test begint meteen met een gewetensvraag: Bowser of Mario? Wie zul je moeten aanklikken om überhaupt nog kans te maken op een sollicitatiegesprek?
Harrison Ford
Nog zo’n moeilijke vraag. Maar wil je als projectmanager aan de slag bij Impressive Arts, dan moet je hier wel uitkomen, toch?
Wat komt er op je kaartje?
Dit is dan zo’n prikkelende vraag uit de test: wat staat er over 5 jaar op je kaartje? Je kunt nu al kijken hoe dat eruit komt te zien…
Kiest u maar
Aan welk van de karakters voel je je het meest verwant? En bij welk van de uitspraken? En wat zegt dat dan eigenlijk over je kansen in het verdere traject? (En over oog voor detail gesproken: waarom staat die eerste i niet met een hoofdletter…?)
Het duurt even
Het duurt even voordat je door de hele test heen bent, maar voor een beetje projectmanager is dat natuurlijk een peulenschil…
Tot 30 september
Nu maar hopen voor Van Driel dat veel – of in elk geval: de goede – mensen de test weten te volbrengen… Op 30 september sluit de vacature. ‘Dan vergelijken we alle reacties. En eind oktober beslissen we wie we uitnodigen voor een gesprek.’