De helft van de werkgevers vindt op social media een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Aan de andere kant vindt een kwart van de werkgevers op social media een reden om een potentiële kandidaat af te wijzen. Zo blijkt uit onderzoek vanvacaturesite StepStone in acht Europese landen.
Tegenstrijdigheden
Uit het onderzoek – onder 17.330 werkzoekenden en 1.470 recruiters – blijkt duidelijk dat werkzoekenden zich bewuster zouden moeten zijn van hun online gedrag. Berichten gepost op social media kunnen helpen bij sollicitatieprocedures, maar ook de kans op een afwijzing vergroten. Het posten van ongepaste commentaren of afbeeldingen is de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen. Ook tegenstrijdigheden tussen het cv van een kandidaat en de social media-informatie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven recruiters aan dat armoedig en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen.
Referenties belangrijk
Social media-informatie die wel bijdraagt aan het binnenhalen van een baan is de beschrijving van kwalificaties en capaciteiten door derden, goede referenties en goede communicatieve vaardigheden. 73% van de bedrijven bekijkt social mediakanalen om meer informatie over een sollicitant in te winnen. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op social media invloed heeft op hun kans om aangenomen te worden. Ondanks dat zegt slechts eenderde zich daar wat van aan te trekken.
Online reputatie
Het is dus raadzaam voor werkzoekenden aan om geregeld hun online sporen na te lopen. Werkgevers zullen steeds vaker eerst het online profiel controleren voordat ze een kandidaat uitnodigen. Verbazend dus dat slechts 33% van de werkzoekenden nooit hun online reputatie hebben bekeken. Zelfs 23% van de ondervraagden heeft geen idee hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op social media.