Dat bedrijven het zat zijn om verkeerde keuzes te maken in het wervingsproces? Het is op zijn zachtst gezegd een understatement. Een van de oplossingen hiervoor kan zijn dat wordt geworven op basis van aanbevelingen van de eigen medewerkers, ook wel referrals genoemd. Deze manier is bij veel organisaties de laatste jaren doorgegroeid tot een van de belangrijkste wervingsstrategieën. Maar hoe kunnen zulke referrals het beste beloond worden?
Ze proberen op een leuke manier een brede werknemersparticipatie te bereiken.
Het snelgroeiende Real Links weet daar wel raad mee. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in technologie voor referrals en interne mobiliteit. Ze proberen op een leuke manier een brede werknemersparticipatie te bereiken. Real Links heeft samen met #tru-oprichter Bill Boorman gekeken naar de vraag die iedereen bezighoudt: hoe moeten referrals worden beloond? In het whitepaper ‘Rewarding Referrals – Strategies & Insights to increase employee participation and longevity’, formuleren ze hier antwoorden op.
Fan van referral
En daaruit blijkt dat referrals heel wat voordelen kunnen bieden. Zo kun je met referral bijvoorbeeld je kosten 3 tot 4 keer verminderen, een 55% snellere time-to-hire boeken, en een hoger retentiepercentage scoren (39% hoger dan bij de traditionele manier).
‘Wij vragen aan de slimste medewerker die we hebben: wie is slimmer dan jij?’
Recruitmentgoeroe Dr. John Sullivan is ook fan van referrals. In de recente ToTalent Silicon Valley Masterclass raadde hij al het model aan welk systeem ze in Silicon Valley hiervoor gebruiken. Dat is gebaseerd op het aannemen van alleen het beste talent, gebaseerd op het advies van het beste talent. ‘Wij vragen aan de slimste medewerker die we hebben: wie is slimmer dan jij?’, aldus Sullivan. ‘Als ik Lionel Messi vraag om een speler aan te raden, zal hij geen slechte speler doorgeven.’
Maar hoe dan?
Dan is de vraag nog steeds, hoe pak je dat aan? Hoe krijg je al die Lionel Messi’s zover dat ze een bijdrage leveren? Real Links ontdekte dat slechts 54% van alle werknemers bij organisaties werkt waar referrals ook daadwerkelijk worden beloond. En gebeurt dat niet, dan blijkt participatie een probleem. ‘Een van de grootste redenen dat referral laag op het prioriteitenlijstje staat bij veel medewerkers, is dat het niet tot hun takenpakket behoort. Daarom is het voor zowel de werkgever als de werknemer niet makkelijk om hiermee echt iets te doen.’
Hoe krijg je al die Lionel Messi’s zover dat ze een bijdrage leveren?
De oplossing is eigenlijk heel simpel, zegt recruitmentdeskundige Bill Boorman: ‘Geef beloningen.’ Volgens Boorman is beloond worden een must wil je dat je medewerkers referrals doorgeven. ‘De sleutel is om een goed doordachte beloningsstrategie te ontwikkelen die is afgestemd op jouw personeelsbestand. Daarbij hoort een duidelijk proces voor alle deelnemers.’
Geld alleen maakt niet gelukkig
Als het gaat over effectieve beloningen, zal niemand verbaasd zijn dat geld bovenaan staat. Maar volgens Boorman is er geen relatie tussen de hoogte van de bonus en de effectiviteit van referrals, zoals ook al eerder naar voren kwam. En er zijn ook tal van alternatieven denkbaar. Extra vrije dagen scoorde onder de alternatieve opties bijvoorbeeld erg hoog (55%), en 44% van de ondervraagden noemde ook persoonlijke ontwikkeling als belangrijke beloning.
Beloning komt te laat
Je medewerkers stimuleren om deel te nemen aan een referral-programma is de eerste stap, een ander obstakel is ervoor zorgen dat ze dit consistent blijven doen, zegt Real Links. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat 65% van de bedrijven iemand pas beloont als hun referree de proeftijd voorbij is, 34% geeft pas een bonus bij indiensttreding. Slechts 1% van de ondervraagden gaf aan dat hun bedrijf eerder in het proces al referrals heeft beloond.’
‘65% van de bedrijven beloont pas iemand als hun referree de proeftijd voorbij is.’
In al die andere gevallen krijgt iemand die een aanbeveling doet die níet door het interviewproces komt, dus géén erkenning voor zijn of haar inspanningen. Daarnaast krijgen medewerkers ook nog vaak weinig informatie over de voortgang van ‘hun’ doorverwezen kandidaat. Van de medewerkers gaf 83% aan dat ze de voortgang van hun kandidaten tijdens het sollicitatieproces niet konden volgen. Dit betekent dat de ervaring voor de meeste medewerkers waarschijnlijk negatief is.
Tegoedbon bij elke stap
Om te zorgen dat werknemers nieuwe kandidaten wél blijven doorverwijzen, zijn kleine beloningen erg belangrijk, aldus Real Links. ‘Kijken we naar het spelelement als indicatie voor deelname, dan is het duidelijk dat vroeg een beloning geven een succesfactor is.’ Bij elke stap, zoals bij de kennismaking van een kandidaat, moet de medewerker die voor de referrals zorgde, worden beloond. Zelfs iets eenvoudigs als een cadeaubon van 20 euro kan al zeer motiverend zijn om door te zetten, zo blijkt uit het onderzoek.