Heeft het met de coronacrisis te maken? Denken kandidaten misschien dat er geen ruimte is om over bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden te onderhandelen? Of zouden ze er gewoon niet over durven te beginnen? Opmerkelijk is het in elk geval wel, dat uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) blijkt dat steeds meer mensen aangeven níet te onderhandelen tijdens een sollicitatie, en blind het aanbod van een werkgever accepteren. Ging het in 2019 nog om 11% van alle kandidaten die direct akkoord gingen, in 2020 was dat percentage gestegen naar 14%.
Waar van de mannen 61% zegt te onderhandelen over het salaris, is dit bij de vrouwen minder dan de helft: 49%.
En het zijn vooral vrouwelijke kandidaten die deze kans laten schieten. Waar ‘slechts’ 11% van de mannen het aanbod tekent zonder te onderhandelen, geldt dit voor maar liefst 18% van de vrouwen. En gaat het om het onderhandelen over het salaris, dan is het verschil zelfs nog veel groter. Waar van de mannen 61% zegt hierover het gesprek aan te gaan, is dit bij de vrouwen minder dan de helft: 49%.
Vrouwen onderhandelen over werktijden
Als het gaat over onderhandelen over arbeidsvoorwaarden, tekent zich in het onderzoek een klassiek patroon af. Waar mannen de harde pegels belangrijker lijken te vinden, gaat het vrouwen meer om ‘werkcomfort’, dat wil zeggen: de flexibiliteit van de werktijden. Als het gaat over onderhandelen om het salaris worden de verschillen over de loop van de tijd zelfs nog iets groter. Bij de mannen ging het in 2019 nog om 60% die hierover onderhandelde, bij de vrouwen om 51%. Dat verschil van 9 procentpunt is vorig jaar dus opgelopen tot liefst 12 procent.
Salaris is trouwens ook het enige van de onderzochte aspecten dat bij de mannen in belang is gestegen. Iets wat volgens de onderzoekers kan betekenen dat het salaris voor mannen een grotere constante waarde heeft dan andere onderwerpen. Ook gekeken naar andere onderzochte factoren waarover wordt onderhandeld, valt overigens steeds de mannelijke voorkeur voor materiële zaken op. Of het nu gaat om een auto van de zaak of een eventuele bonus: mannen onderhandelen er steeds vaker over dan vrouwen.
Meer kengetallen? Doe mee aan het onderzoek!
Op zoek naar Nederlandse kengetallen over recruitment? Intelligence Group doet er, samen met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, jaarlijks onderzoek naar. Deelname is nu geopend! Na invullen van de vragenlijst ontvang je gratis een digitaal exemplaar van het Recruitment Kengetallen-rapport van 2020. Dit digitale rapport is ook te koop voor 195 euro ex. btw in de webshop. Daarnaast ontvang je als eerste de resultaten van het Recruitment Kengetallen rapport van 2021 én krijg je gratis toegang tot het webinar KPI’s op 10 juni 2021. Dus doe mee, vóór 28 februari.