KLM moet volop bezuinigen, en er is onrust onder het zittende personeel, maar als werkgever wint de vliegmaatschappij alleen maar aan populariteit: het bedrijf is na Shell de meest favoriete werkgever van Nederland.
Shell is al voor het derde jaar op rij de nummer 1 in de lijst die arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group jaarlijks opstelt, waarvoor vorig jaar zo’n 15.000 respondenten zijn ondervraagd. De hoge positie van KLM is nieuw: vorig jaar en het jaar daarvoor stond het vliegbedrijf nog op plek 4, achter de Rabobank en de politie.
Fiscus terug in top-10
Een andere nieuweling in de top-3 is het Rijk, vorig jaar nog nummer 7. Ook opvallend: de Belastingdienst, toch ook geen werkgever bij wie het allemaal rustig verloopt, is terug in de top-10. De overheid doet het ondanks alle bezuinigingen en reorganisaties sowieso nog steeds erg goed, met vier werkgevers in de top-10: het Rijk zelf, de Belastingdienst dus, maar ook de politie en Defensie. Verder zijn het ministerie van OCW, de Douane, het ministerie van Financiën en het ministerie van Buitenlandse Zaken allemaal nieuwkomers in de top-50.
Accountants niet meer in top-50
Daarnaast valt op dat traditioneel sterke werkgeversmerken als de ‘Big Four’ (de accountantskantoren PwC, Deloitte, EY en KPMG) uit de top-50 zijn verdwenen. PwC daalt 116 plekken – van 34 naar 150 – en KPMG daalt 45 plekken, van 18 naar plek 63. EY en Deloitte vinden we terug op respectievelijk plek 72 en 59. Daar waar de banken zich voorzichtig lijken te herstellen als gewild werkgever (ING stijgt van 10 naar 7, ABN Amro van 21 naar 17), zijn de accountancykantoren dus in een min of meer vrije val gekomen.
Andere stijgers
Andere opvallende stijgers in de top-25 zijn de Nederlandse Spoorwegen (+5 plekken), GGZ (+13), Schiphol (+15), KPN (+6) en Ikea (+8) . Verder zijn tien nieuwelingen in de top-50 te vinden die de voorkeur van Nederlandse beroepsbevolking winnen (en daar met employer branding en arbeidsmarktcommunicatie ook flink op inzetten): FrieslandCampina, Jumbo, Efteling, Mars, het ErasmusMC, het LUMC, ExxonMobil, Sabic, IBM en RTL Nederland.
En ook dalers
Behalve stijgers zijn er natuurlijk ook dalers. Na jaren een van de grootste succesverhalen van employer branding te zijn geweest, raken Albert Heijn (11 plekken gedaald) en Ahold (-61) nu langzaam hun voorkeurspositie kwijt. Andere grote dalers zijn Unilever (-8), Achmea (-6), AkzoNobel (-8) en Microsoft (-15).
Employer branding
‘In tegenstelling tot de afgelopen jaren, zien we nu weer dat employer branding en strategische arbeidsmarktcommunicatie het verschil maken in de voorkeurspositie op de arbeidsmarkt’, verklaart Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group, de lijst: ‘Organisaties als Shell, het Rijk, ING, ABN Amro en de Belastingdienst zijn bedrijven die laten zien hoe je strategisch bouwt aan je positie als werkgever. Niet de sector of (tijdelijke) krimp en reorganisaties bepalen hoe de beroepsbevolking jou ziet als werkgever, maar de manier waarop je je werkgeverschap intern en extern uitdraagt.’
De totale top-50 favoriete werkgevers:
- Shell (1)
- KLM (4)
- Het Rijk (7)
- Rabobank (2)
- Philips (3)
- Politie (5)
- ING (10)
- Defensie (6)
- Google (9)
- Belastingdienst (14)
- Nederlandse Spoorwegen (16)
- DSM (11)
- Rijkswaterstaat (12)
- GGZ (27)
- Schiphol (30)
- Unilever (8)
- ABN Amro (21)
- Bureau Jeugdzorg (19)
- Ministerie van Veiligheid en Justitie (20)
- KPN (26)
- Heineken (23)
- ASML (25)
- Apple (24)
- Achmea (18)
- Ikea (33)
- Albert Heijn
- Ministerie van OCW
- FrieslandCampina
- Erasmus MC
- AkzoNobel
- Nike
- Microsoft
- UMC Groningen
- ExxonMobil
- Douane
- Efteling
- Universiteit van Amsterdam
- Jumbo
- Gemeente Amsterdam
- Ministerie van Financiën
- Hema
- IBM
- RTL Nederland
- UWV
- Mars
- GGD
- AMC
- Ministerie van Buitenlandse Zaken
- Sabic
- LUMC
Lees ook: