Tech-problemen (39%), gebrek aan noodzakelijke materialen (24%) of niet geïntroduceerd worden bij directe collega’s (21%). Het zijn zomaar een paar van de vervelende dingen die mensen meemaken op hun eerste dagen in een nieuwe banen, zo meldt (Amerikaans) onderzoek van Accountemps. En ongeveer 6 op de 10 professionals verklaart er last van te hebben gehad bij de start in zijn baan.
Ongeveer 6 op de 10 professionals verklaart last te hebben van ongevallen tijdens eerste werkdagen.
En dat terwijl het op papier bij veel organisaties inmiddels heel behoorlijk geregeld is. Zo zegt 95 procent van de ondervraagden dat zijn werkgever tegenwoordig een officieel onboardingproces heeft, en zegt bijna 80 procent dit proces zelfs als ‘(zeer) effectief’ te beschouwen.
Wat kan er allemaal misgaan?
Hieronder de antwoorden op de vraag ‘Hoe effectief is in jouw opinie het onboardingproces van nieuwe medewerker bij jouw bedrijf?‘
Zeer effectief | 33% |
Enigszins effectief | 46% |
Niet erg effectief | 13% |
Helemaal niet effectief | 3% |
We hebben geen onboardingproces | 5% |
100% |
Op de vraag ‘Wat heb je meegemaakt tijdens de start van een nieuwe baan?’ kwamen de volgende antwoorden:
Technologie (computer, telefoon, toegang) was niet (goed) klaar | 39% |
Noodzakelijke materialen waren er niet |
24% |
Kreeg geen introductie bij collega’s |
21% |
Kreeg geen overzicht van het bedrijf en het beleid | 20% |
Kreeg geen toer door het kantoor | 17% |
Ik heb eigenlijk niets vervelend meegemaakt bij mijn nieuwe baan | 41% |
*Meerdere antwoorden waren mogelijk. |
Belang nooit onderschatten
Het belang van goede onboarding kan eigenlijk niet overschat worden, aldus Michael Steinitz, senior executive director bij Accountemps, en mede-onderzoeker. ‘Schijnbaar kleine ongevalletjes kunnen een enorme impact hebben op de moraal van een nieuwe medewerkers. In de huidige markt is dat funest. Talenten zitten zelf aan het stuur. Een goede eerste indruk maken is daarom belangrijker dan ooit. Als organisatie moet je dan ook aandacht besteden aan zelfs de kleinste details, zodat nieuwe medewerkers zich echt welkom voelen en meteen volop kunnen meedraaien.’
‘Schijnbaar kleine ongevalletjes kunnen een enorme impact hebben op de moraal van een nieuwe medewerkers.’
Dat geldt volgens hem overigens niet alleen voor de vaste medewerkers, maar net zo goed voor de vele flexkrachten die de gemiddelde organisatie tegenwoordig kent. ‘Tijdelijke medewerkers spelen een steeds grotere rol in de meeste organisaties. Daarom moet je ervoor zorgen dat je hen ook goed onboardt. Dat maakt bovendien de overgang handiger, mochten ze ooit in vaste dienst komen.’
Meer weten over onboarding?
Hoe zorgen bedrijven als Tony’s Chocolonely, Heineken, Pride Amsterdam, de Nederlandse Luchtmacht, Swapfiets, Zoku, Zalando en Euler Hermes ervoor dat hun nieuwe medewerkers goede onboarding krijgen? Op 28 november zullen sprekers van deze organisaties er alles over vertellen, tijdens Onboard.Amsterdam 2019, hosted by Appical. Nieuw dit jaar is de Onboard.Award, een erkenning voor een gestructureerd onboardingprogramma. Een jury, onder leiding van Heleen Mes, maakt tijdens Onboard.Amsterdam de winnaar bekend.