Het artikel gaat hieronder verder.

PGGM heeft in samenwerking met Frisse Blikken haar onboarding volledig herzien en opgedeeld in drie fasen: pre-boarding, centrale onboarding en decentrale onboarding. De vernieuwde onboarding is ontworpen als een doorlopende reis van meer dan 100 dagen. Want ook na de eerste werkdag blijft er nog genoeg te ontdekken.
Informatie tijdens de pre-boarding
We zijn gestart met een gedetailleerde analyse van de huidige onboarding. Daaruit bleek dat de informatievoorziening vóór de eerste werkdag tekortschiet. Daarom hebben we een interactief magazine ontwikkeld waarin alle belangrijke informatie over PGGM en de organisatiecultuur op een aantrekkelijke manier wordt weergegeven. Dit zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich al voor hun eerste werkdag verbonden voelen met PGGM.
Een energieke start
We hebben de centrale onboarding bij PGGM volledig vernieuwd met als doel een energieke en inspirerende start voor nieuwe medewerkers. De nieuwe medewerkers krijgen niet alleen essentiële informatie, maar maken op een speelse en interactieve manier kennis met hun collega’s en de werkomgeving. Met behulp van een kennismakingsspel, een audiowandeling en een tour door het kantoor worden ze actief betrokken bij PGGM. De onboardingsdag wordt iedere maand georganiseerd en wordt voortdurend getest en geoptimaliseerd.
Een reis van meer dan 100 dagen
Onboarding zien wij als een reis van meer dan 100 dagen. Ook na de eerste werkdag blijft er genoeg te ontdekken. We ontwikkelden een 100-dagen-programma, waarbij de nieuwe medewerkers kennismaken met verschillende initiatieven binnen PGGM. Denk bijvoorbeeld aan een referral-ontbijt, zodat ze ook direct in hun eigen netwerk speuren voor nieuwe collega’s. Daarnaast ontwikkelden we een checklist voor managers, waarmee we ervoor zorgen dat alle teams dezelfde basiservaring bieden aan nieuwe medewerkers, maar met ruimte voor persoonlijke invulling.
Wat was de impact van de case?
PGGM heeft de impact van de vernieuwde onboarding nauwkeurig gemeten. De reacties van medewerkers zijn bijzonder positief, met een significante stijging in betrokkenheid en tevredenheid bij nieuwe medewerkers. Het succes is mede te danken aan het iteratieve proces, waarbij we na elke onboardingsdag feedback verzamelden en het programma verder verfijnden.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case moet een Award winnen, omdat het aantrekken van talent niet alleen de activiteiten rondom werving betekent, maar ook het intern waarmaken van je verhaal als organisatie. De onboarding is daarin cruciaal en de aanpak van PGGM hierin is gedegen. Ook door maandelijks feedback op te halen, voelen nieuwe medewerkers zich direct verbonden én blijft het onboardingprogramma itereren, waardoor we continu aansluiten op de behoeften van de doelgroep.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Marloes den Hartog – Pauw (Manager Talent Acquisition PGGM)
- Damiët Martinot (Manager People Development PGGM)
- Esmée Nellestijn (Projectmanager Frisse Blikken)
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?