Gem. leestijd 3 min  195x gelezen

28 Omgevingsdiensten starten gezamenlijke arbeidsmarktcampagne die draait om ‘om’

Wáárom? Om ‘om’.  En nee, dan gaat het dus niet over het OM, maar dit keer om de 28 omgevingsdiensten. Want ook die tot nu toe wat onderbelichte overheidsinstellingen zijn recent een wervingscampagne gestart. Hoe heeft die vorm gekregen?

28 Omgevingsdiensten starten gezamenlijke arbeidsmarktcampagne die draait om ‘om’

Bij de 28 verschillende omgevingsdiensten werken in totaal zo’n 6.000 mensen. Toch weten nog steeds heel veel mensen niet wat een omgevingsdienst doet, of wat het werk er zo leuk kan maken. En kampen veel van de diensten met een behoorlijk tekort aan personeel, zoals vergunningverleners, adviseurs en toezichthouders. Tijd voor een algemene en gezamenlijke wervingscampagne, die volledig draait om het woord ‘om‘, het eerste deel van ‘omgevingsdienst’.

Het begon twee maanden geleden al met een nieuw logo voor de branchevereniging, daar is nu dus een nieuwe werkenbij-website, vol met frisse beelden bijgekomen. Op die site vertellen onder meer toezichthouder Yovanka, vergunningverlener Ihsan en handhaver Sebastiaan waarom zij voor het werken hier hebben gekozen, en wat het voor hen zo boeiend maakt. Ook wordt uitgebreid uitgelegd wat een omgevingsdienst nou eigenlijk doet. Dat is nodig, geven ze zelf toe, want ‘veel van onze collega’s wisten dat ook niet precies voordat zij bij een omgevingsdienst gingen werken.’

Talloze redenen

Het woord ‘om’ komt terug in de opsomming van talloze redenen om voor de omgevingsdienst, of kortweg: OD, te kiezen. Om de frisse lucht. Om schoon water. Of om bewegingsvrijheid. Om het beschermen van natuurgebieden. Om de lokale economie. Of om de toekomst. Kortom: om te zorgen voor een veilige, schone en gezonde omgeving. Om daarna aan de doelgroep de vraag te stellen: Wat is jouw om?

De gezamenlijke campagne is de eerste waarvoor alle 28 omgevingsdiensten de handen ineengeslagen hebben. Eerder deden al wel de omgevingsdiensten in het noorden van het land dit, net als bijvoorbeeld de Brabantse. Ook de omgevingsdienst rondom het Noordzeekanaalgebied deed al eens van zich spreken met een opvallende campagne.

Nog niet robuust genoeg

Versterking van de omgevingsdiensten is hard nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldde begin dit jaar dat nog geen enkele van de 28 diensten nu al ‘voldoende robuust‘ is bij het uitvoeren van hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Er is nog veel werk aan de winkel, zo blijkt uit een voortgangsrapportage over het Interbestuurlijk Programma versterking VTH-stelsel, dat in 2022 in het leven werd geroepen na een alarmerend rapport van de commissie-Van Aartsen over de staat van ons VTH-stelsel.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners