Wil je 3 IT’ers op een sollicitatiegesprek krijgen, dan moet je er gemiddeld zo’n 60 benaderen.
Dat verklapten de gespecialiseerde sourcers van Compagnon tijdens De Wereld Werft 2014. Het vinden van de kandidaat is de eerste stap, de kunst zit hem in het overtuigen, zei Katinka van Vastenhoven, die samen met Eliènne Croes, Fatiha Boumajjoun en Stephanie van Est een sessie onder de titel ‘Search and convince’ leidde. ‘Dat geldt niet alleen voor de beste vaste medewerkers, ook voor de beste interimmers.’
Iedereen te vinden
Nu vrijwel elke persoon op aarde op het internet te vinden is, is goed sourcen steeds belangrijker geworden, aldus Van Vastenhoven. Want hoe vind je in al die mogelijke profielen de juiste kandidaat? ‘Wij werken voordat we aan de slag gaan altijd met een search sheet. Daarop zetten we bijvoorbeeld 3 synoniemen voor de functietitel die gevraagd wordt, zodat je weet dat je niet te beperkt zoekt. Ook zetten we daarop welke specifieke opleidingen en certificaten iemand nodig heeft, en welke concurrenten deze mensen hebben.’
Vast en flex
En daarna gaat het sourcen beginnen. Voor vaste medewerkers gebeurt dat bijvoorbeeld via Google, een advanced search bij LinkedIn of een zoektocht bij Indeed. Voor flexmedewerkers wordt ook nog eens gekeken in relevante LinkedIn-groepen, in speciale blogs en op websites voor freelancers. En dat zoeken gebeurt dan met een zogeheten ‘Boolean string’, een zoekopdracht die heel specifiek combinaties maakt, en die ook bepaalde categorieën uitsluit (AND, OR, NOT).
Dat kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien, bij een zoektocht voor een vaste process engineer-functie binnen de farmasector:
Te veel kandidaten
Het is belangrijk de zoektocht streng te maken, maar niet té streng, aldus Van Vastenhoven. ‘Het is zeker niet zo: hoe meer kandidaten, hoe beter. Dat is alleen maar vervelend, want je moet al die mensen toch bekijken. Als je nul kandidaten naar boven haalt, is het vervelend, maar 300 kandidaten ook. Het ideaal is volgens mij zeg zo’n 120 reacties, zeker als het gaat om bijvoorbeeld ict- of technische functies.’
Via de werkmail
De Compagnon-sourcers geven daarna een verhelderend inkijkje in de dagelijkse praktijk van het headhunten. ‘Als je de lijst hebt, komt het belangrijkste: dan moet je de kandidaat a. benaderen en b. zien te overtuigen. Wij gaan vooral te werk door eerst te mailen naar de werkmail. Daarnaast benaderen we ook mensen via bijvoorbeeld LinkedIn-groepen, of via InMail of Twitter. De telefoon gebruiken we alleen als tweede stap’, aldus Van Vastenhoven. Dat overtuigen van de kandidaten, dat valt vervolgens niet mee, zegt ze, zeker in de ict, waar veel mensen moe worden van al het gehunt (lees ook: recruiters opgelet, de it’er slaat terug).
Relatie opbouwen
Gemiddeld moeten dus zo’n 60 geschikte kandidaten worden benaderd om er uiteindelijk ook 3 op gesprek te krijgen. En dan is het dus zaak de ideale kandidaat te overtuigen. Volgens de Compagnon-sourcers gaat het daarbij vooral om de inhoud. ‘De IT’er win je niet met mooie aanbiedingen. Salaris, daar gaat hij zelden voor’, zei Fatiha Boumajjoun, die zich vooral met deze schaarse doelgroep bezighoudt. ‘Scherm liever met de inhoud en de duur van het project. En laat zien dat een bepaalde klus mooi kan staan op het cv, dat er iets te winnen valt. Je moet altijd eerst een relatie opbouwen, voordat een IT’er een overstap ook maar overweegt.’
Lees meer over DWW14:
- DWW14: Je had erbij moeten zijn!
- Employer branding voor flex? Zo doen deze 4 bedrijven het
- Booking.com: wat doe je als je 250.000 sollicitaties krijgt?
- Alles over DWW14