‘Als niets meer lukt, kan ik altijd nog achter de kassa gaan zitten.’ Het was lang een gevleugelde uitdrukking onder allerlei studenten of mensen die het in hun veeleisende baan even niet meer zien zitten. Maar zij moeten dringend hun overpeinzing bijstellen: juist het beroep van caissière is namelijk steeds moeilijker te bemachtigen. De vraag naar de functie vertoont momenteel inderdaad de tendens die onderzoek van Oxford 10 jaar geleden al voorspelde: een sterke automatisering, waardoor steeds meer ervaren kandidaten per vacature beschikbaar zijn.
Voor elke vacature die dit jaar voor ‘Office Assistant’ verscheen, meldden zich gemiddeld 554 (!) kandidaten.
Niet alleen de caissière heeft hiermee te maken, ook beroepen als callcentermedewerker (inbound), datatypist en financieel-administratief medewerker kennen een ‘zeer hoge’ kans op automatisering, en dus een lage toekomstbestendigheid, aldus nieuw onderzoek van Nationale Vacaturebank, dat zich voor die conclusie niet alleen baseert op eigen data, maar ook op data van het UWV, het CBS, en Oxford University. Uitschieter in het onderzoek is trouwens de ‘Office Assistant‘. Voor elke vacature die dit jaar voor deze...