Gem. leestijd 3 min  2360x gelezen

Offboarding 2.0: Wat je kunt leren van hoe KPN afscheid van zijn medewerkers neemt

Misschien wel net zo belangrijk als het is om mensen goed welkom te heten, is het om goed afscheid te nemen. Bij KPN hebben ze dat in elk geval goed begrepen, bleek deze week.

Offboarding 2.0: Wat je kunt leren van hoe KPN afscheid van zijn medewerkers neemt

Het was natuurlijk niet zomaar iemand die afscheid nam. Vorig jaar was Yvette Belt-Beekman bijvoorbeeld nog nummer 1 op de Marketing100, de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse wereld van marketing en media. En nu stapte ze dan na bijna 10 jaar over als VP Brand, Marketingcommunicatie en Sponsorships van KPN naar een positie als managing director van reclamebureau Alfred, bekend van onder meer Jumbo, Amstel en Calvé. Tja, hoe laat je zo’n grote gebeurtenis niet ongemerkt voorbijgaan?

Een speciale abri, met gelukswensen van de ex-collega’s.

Nou, daar weten ze in de reclamewereld wel raad mee. En dus reed Belt-Beekman twee dagen geleden naar haar nieuwe baan, en viel haar ineens een abri in het oog, waarop pontificaal haar eigen voornaam stond. Van de voormalige collega’s van KPN, speciaal om haar veel plezier te wensen in haar nieuwe baan, en haar te bedanken voor haar inzet de afgelopen jaren. ‘Wat een lieve verrassing’, schreef Belt-Beekman erover op LinkedIn. Een post die vervolgens op letterlijk duizenden likes kon rekenen.

Offboarding 2.0

Offboarding 2.0, schreef iemand er al bij. Want net als de afgelopen jaren steeds duidelijker het belang van goede onboarding duidelijk is geworden, geldt eigenlijk hetzelfde voor de andere kant van de medaille: goed afscheid nemen. En dit is misschien wel de overtreffende trap ervan. Het levert namelijk niet alleen veel goodwill op bij de vertrekker zelf, maar laat meteen ook mooi aan de hele wereld zien hoe belangrijk je goed werkgeverschap vindt.

Bij AFAS krijgt een vertrekkend medewerker op de eerste werkdag bij de nieuwe organisatie een bosje bloemen thuis.

Het is zeker niet het enige opvallende voorbeeld van bijzonder afscheid nemen dat we de afgelopen jaren zagen voorbijkomen. Zo geeft softwarebedrijf AFAS  al langer (vertrekkende) personeelsleden op de laatste werkdag een speciale doos mee, met motiverende teksten, bedankjes, snoep en uitnodigingen voor de vrijdagmiddagborrel(s). Ook krijgt hij of zij op de eerste werkdag bij de nieuwe organisatie een bosje bloemen thuisgestuurd. Afkomstig van AFAS. Een actie die al tot heel veel positieve publiciteit heeft geleid.

afscheid nemen in stijl

Xoogler

Bij Google is daarnaast het netwerk Xoogler bekend, afgeleid van ex-Googler. Deze community gaat nog een stapje verder dan alleen leuk afscheid nemen, en is opgericht om oud-medewerkers en huidige medewerkers van Google blijvend met elkaar te verbinden. Samen helpen zij zo ex-Google-ondernemers bij hun nieuwe start-ups. Ook helpt de community bij het aantrekken van investeringen. Wat al geleid heeft tot bekende Xooglers-start-ups als Instagram, Quip en Pinterest.

Bij Google helpt een community ex-medewerkers bij hun nieuwe start-ups.

Bekend is ook het verhaal in Harvard Business Review van een paar jaar geleden, waarin David Sturt, directeur van de Amerikaanse HR-specialist O.C. Tanner vertelt over hoe hij 19 jaar daarvoor bij dat bedrijf vertrok, om voor een start-up in Portland te gaan werken, maar zó geraakt was door het het bedankpraatje tijdens de afscheidslunch dat hij er jaren later toch weer terugkeerde. Ook dankzij het enkeltje Portland-Salt Lake City dat de toenmalige CEO erbij had gedaan.

Niet altijd goed

Maar afscheid nemen gaat aan de andere kant ook nog lang niet altijd zo goed, blijkt uit een recent onderzoek van HR-adviseur Capterra. In deze enquête meldt bijvoorbeeld 86% van de bedrijven dat ze wel eens hebben meegemaakt dat een vertrekkend medewerker niet komt opdagen voor zijn of haar exitinterview. En 71% zegt dat minstens één medewerker wel eens apparatuur van het bedrijf niet heeft teruggebracht – apparatuur met een gemiddelde waarde van zo’n 1.700 euro… ‘De meeste HR-afdelingen nemen offboarding nog niet zo serieus als ze zouden moeten’, concludeert analist Brian Westfall dan ook.

Luister hier een eerdere opname van Yvette Belt-Beekman op New Business Radio:

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners