Recruitment is nog steeds een ondergeschoven kindje als we naar de Facebook pagina’s van de grotere organisaties in Nederland kijken, zo blijkt uit het Digitaal-Werven onderzoek. Hoewel het aantal bedrijven zonder een Facebook Fanpage daalt en ook het aantal onbeantwoorde vragen afneemt, is er nog veel ruimte voor verbetering.
Het aantal Facebook pagina’s met een duidelijke ‘werken bij’ sectie is namelijk nog steeds maar een schamele 12%
Overzicht
Van de 500 onderzochte organisaties heeft 74% een Nederlandse fanpage. 14% enkel een internationale fanpage en 12% is geheel niet op Facebook te vinden. 12% heeft op de Nederlandse fanpage ook een duidelijk stuk ingericht voor personeelswerving.
Interactie op de pagina
Interactie is waar een sociaal medium als Facebook om draait, toch? Toch laat 11% geen enkele interactie toe op de pagina. Geen wall posts en geen directe berichten.
Bij de organisaties waar we wel een vraag konden stellen kregen we vaak ook snel antwoord. Dit waren vragen die iets met werk te maken hadden zoals ‘hebben jullie vacatures’ of ‘hoe is het om hier als vrouw te werken’ bij een bedrijf dat misschien erg masculine overkomt zoals een bouwbedrijf of een accountant.
57% van de vragen wordt binnen 24 uur beantwoord. 26% is helemaal nooit beantwoord. Erg slordig en onbegrijpelijk. Want als je al in het begin van het proces slecht met kandidaten om gaat, is het niet logisch dat ze nog bij je solliciteren.
Ontwikkeling door de jaren heen
Omdat Digitaal-Werven dit onderzoek al vele jaren doet is het inmiddels mogelijk om een mooie trendlijn te ontdekken.
Het mag duidelijk zijn dat interactie een stuk beter is geworden dan in de ‘begintijd’ van Facebook. Werd in 2012 de meerderheid van de vragen niet beantwoord en was het aantal snelle reacties (binnen 24 uur) minder dan een kwart, is dat nu gelukkig al jaren een stuk beter. Wel zien we een stagnatie van de positieve trendlijnen de laatste jaren. Het lijkt er op dat, net als bij het aantal onbeantwoorde sollicitaties, er een groep is die gewoon normaal netjes reageren blijkbaar niet als normaal beschouwt.
Digitaal-Werven
De bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.