Nog niet 1 op de 8 werknemers in Nederland vindt dat het employer brand van de eigen werkgever overeenkomt met hoe het er in de praktijk echt aan toegaat.
Het is wereldwijd niet best gesteld met het ‘alignment‘ tussen het werkgeversmerk en de werkelijkheid. Maar in ons land (en bij onze buren) is het helemaal erg, blijkt uit onderzoek van pr- en communicatieadviesbureau Weber Shandwick onder ruim 1.900 werknemers van grote bedrijven (>250 fte) in 19 landen.
Slechts 12% ervaart een match
Slechts 12 procent van de werknemers in de Benelux ervaart een match tussen het imago van de werkgever en de eigen ervaring op de werkvloer. Dat is 9 procentpunt minder dan het wereldwijde gemiddelde, en de helft van wat medewerkers in Duitsland ervaren. De cijfers zijn niet uitgesplitst voor de verschillende Benelux-landen, maar er is weinig reden om te veronderstellen dat het in Nederland veel beter gesteld is dan in België. En deze zogenoemde ‘Employer Brand Credibility Gap‘ kan leiden tot serieuze reputatieschade, aldus de onderzoekers.
De zogenoemde ‘Employer Brand Credibility Gap‘ kan leiden tot serieuze reputatieschade
Het moet ervaring reflecteren
Het versterken van het werkgeversimago is dan ook hard nodig, zegt Kate Bullinger, een van de betrokkenen bij Weber Shandwick. ‘Nieuw talent aantrekken wordt steeds uitdagender. Een goed werkgeversimago draait om een overtuigend, authentiek en herkenbaar verhaal. Ook moet het de ervaring reflecteren die werknemers in werkelijkheid hebben. Of het nu gaat om cultuur, leiderschap, persoonlijke ontwikkeling, of communicatie.’
7% ziet geen enkele overeenkomst tussen wat de werkgever zegt over zichzelf en wat zij ervaren op de werkvloer
Ook goed nieuws te lezen
Er is ook goed nieuws in het onderzoek te lezen. Zo geeft slechts een kleine groep (7 procent) aan dat er helemaal geen overeenkomsten zijn tussen wat de werkgever zegt over zichzelf en wat zij zelf ervaren op de werkvloer. En de overgrote meerderheid (74 procent) van de werknemers ervaart in meer of mindere mate enige overeenkomsten tussen imago en de beleefde werkelijkheid.
Weinig vertrouwen, weinig waardering
In de Benelux is het vertrouwen van werknemers in het leiderschap van bedrijven en organisaties overigens opvallend laag. Zo zegt slechts 7% vertrouwen te hebben in de eigen leidinggevende (wereldwijd: 16%). En een kleine 6% vindt dat de leidinggevende openlijk waardering toont als iemand goed werk doet (wereldwijd: 17%). Werkgevers die de kloof tussen imago en perceptie weten te overbruggen, staan er een stuk beter voor. Bij deze organisaties hebben 6 keer zoveel werknemers vertrouwen in het leiderschap (41%). Ook vinden 4 op de 10 werknemers hier dat er openlijk waardering wordt getoond.
Reputatie is goud waard
Zo’n sterke werknemersreputatie creëren is geen sinecure, zegt Leslie Gaines-Ross (Chief Reputation Strategist bij Weber Shandwick). ‘De reputatie van werkgevers is goud waard, maar alleen als het gaat om een authentieke weergave van de werkelijkheid. In deze tijd van mega-transparantie en instant online beoordelingen moeten werkgevers kunnen verantwoorden wie ze zeggen te zijn, hoe ze mensen behandelen en hoe ze zelf het verschil maken.’
De kloof overbruggen kent 4 voordelen
De kloof tussen imago en werkelijkheid overbruggen is niet makkelijk, aldus de onderzoekers. Maar het is wel de moeite waard, zeggen ze, want het kan leiden tot 4 voordelen:
- sterkere betrokkenheid,
- meer retentie, minder verloop
- grotere productiviteit en
- beter recruitment.
Werknemers die geen kloof tussen imago en werkelijkheid ervaren zijn bijvoorbeeld een stuk meer geneigd om hun werkgever aan te bevelen aan anderen dan gemiddelde werknemers, zo stelt het onderzoek (76 vs 54%).
Reputatie extra belangrijk voor werkzoekende
Voor werknemers die aangeven binnen 1 jaar een nieuwe baan te willen, is de reputatie van een werkgever overigens zéér belangrijk. Die reputatie telt voor hen zelfs nog meer dan wat ze elders kunnen verdienen, of wat daar de ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Ook opvallend: werknemers die geen kloof ervaren tussen imago en werkelijkheid zeggen 11 keer (!) vaker dan gemiddeld dat de reputatie van hun werkgever ‘zeer goed’ is.
Werknemers die geen kloof zien tussen imago en werkelijkheid vinden 11 keer (!) vaker de reputatie van hun werkgever ‘zeer goed’
Eerst extern, dan intern
Volgens Weber Shandwick moet elk employer branding-proces beginnen met een externe analyse van hoe de huidige reputatie is. Daarna moet je bepalen wat je gewenste reputatie is, en moet je kijken in hoeverre die reputatie ook intern al beleefd wordt. Pas na zo’n zogenoemde ‘resonantie-check’ en pogingen de (eventuele) kloof intern te overbruggen, kan een organisatie opnieuw gaan werken aan een extern employer brand, aldus Weber Shandwick. ‘Maar volg je dit proces, dan worden medewerkers doorgaans bereidwillige advocaten van je organisatie.’