Het artikel gaat hieronder verder.
![Nikesh Mandrekar: ‘Jongeren willen niet weten wat je bedrijf doet, ze willen weten wat jíj doet’](https://www.werf-en.nl/wp-content/images/2025/02/5N7A7460-1024x683.jpg)
Als ze generatie Z willen benaderen, ziet hij werkgevers vaak de mist in gaan. Dan komen ze bijvoorbeeld op een evenement vertellen wat hun bedrijf doet. ’Maar jij bent dat bedrijf niet’, aldus Nikesh Mandrekar. ‘Het gaat die jongeren erom: wie is Erik-Jan van Marketing? En waarom heeft hij voor bedrijf X gekozen? En dan hoeven ze helemaal niet een mooi voorbereid verhaaltje wat goedgekeurd is door de corporate communications-afdeling, ze willen gewoon weten hoe het echt zit. Anders is zeker 70% zo weer afgeleid.’
Mandrekar is sinds een paar jaar bezig met zijn bedrijf Metaverse Solutions, waar hij vorig jaar zelfs de finale van de KvK Innovatie Top 100 Arbeidsmarkt en Samenleving mee haalde. Het idee van dat bedrijf is, kort gezegd, om via VR – of liever: XR (extended reality) – jongeren op een interactieve manier kennis te laten maken met verschillende beroepen, zo legt hij uit in de podcast Werving van A tot Gen Z. ‘Zodat jongeren het beroep echt kunnen ervaren en vervolgens voor zichzelf kunnen kijken: wat vind ik dan interessant?’
Geen recruitmenttool
Het is in feite geen recruitmenttool, aldus Mandrekar. Maar hij loopt inmiddels allang genoeg rond om ook over het recruitmentvak een mening te hebben. En ook ziet hij in dat vak nog genoeg mogelijkheden voor nieuwe technologie als VR, AR en XR. En natuurlijk de Metaverse, waar zijn bedrijf op gebouwd is. ‘Er zijn heel veel ontwikkelingen op dit gebied’, legt hij uit. ‘Dat je met avatars kunt praten, kunt rondlopen in bedrijfsomgevingen, feedback kunt achterlaten. Het is wel meer dan een gimmick, denk ik. Ik zie er zeker wel toekomst in.’
Als hij zelf werkt met of het heeft over Gen Z, merkt hij steevast hoe belangrijk feedback voor die generatie is. ‘Ze kijken best wel scherp van: oké, wordt er iets gedaan met wat ik zeg? Dat kan nog wel beter. Je hoeft er ook niet altijd wat mee te doen. Je moet ook wel eens zeggen: zo doen wij dat niet. Kaders stellen, dat is prima. Als je helemaal niet mee beweegt, of juist te veel beweegt, kun je als bedrijf ook geen beleid voeren. Feedback is belangrijk, maar het moet niet doorslaan. Je bent geen coach. Een bedrijf is ook geen opvoed-instantie.’
Lees ook
- Raymond de Looze (Double-OO): ‘Dat je manager op je deur hebt, maakt bij Gen Z totaal geen indruk’
- Ine Lubbers: ‘Hard werken is niet per se de basisstand waarin Generatie Z staat’
- Claudia van Dalen: ‘Werkgevers, vraag je jongste generatie eens wat meer om feedback’
- Dana Jiménez Herrera: ‘Werkgevers, stop met het onderwaarderen van ideeën’
- Tom de Groot (Agen-Z): ‘De medewerkers van morgen werf je niet op de manier van gisteren’