Gem. leestijd 2 min  99x gelezen

Nikesh Mandrekar: ‘Jongeren willen niet weten wat je bedrijf doet, ze willen weten wat jíj doet’

Zelf is hij volop bezig om jongeren met virtual reality te helpen bij hun beroepsoriëntatie. Maar volgens Nikesh Mandrekar mogen ook werkgevers daar nog wel een stapje bij zetten, zegt hij in een nieuwe editie van de podcast Werving van A tot Gen Z.

Het artikel gaat hieronder verder.

Arbeidsmarkttrends flex 2025 en verder

Wil jij als staffing-, uitzend-, detacheringsbureau of flexorganisatie vooroplopen in een snel veranderende arbeidsmarkt? Ontdek in deze training de belangrijkste ...

Bekijk event
Lees meer over Arbeidsmarkttrends flex 2025 en verder
Nikesh Mandrekar: ‘Jongeren willen niet weten wat je bedrijf doet, ze willen weten wat jíj doet’

Als ze generatie Z willen benaderen, ziet hij werkgevers vaak de mist in gaan. Dan komen ze bijvoorbeeld op een evenement vertellen wat hun bedrijf doet. ’Maar jij bent dat bedrijf niet’, aldus Nikesh Mandrekar. ‘Het gaat die jongeren erom: wie is Erik-Jan van Marketing? En waarom heeft hij voor bedrijf X gekozen? En dan hoeven ze helemaal niet een mooi voorbereid verhaaltje wat goedgekeurd is door de corporate communications-afdeling, ze willen gewoon weten hoe het echt zit. Anders is zeker 70% zo weer afgeleid.’

Mandrekar is sinds een paar jaar bezig met zijn bedrijf Metaverse Solutions, waar hij vorig jaar zelfs de finale van de KvK Innovatie Top 100 Arbeidsmarkt en Samenleving mee haalde. Het idee van dat bedrijf is, kort gezegd, om via VR – of liever: XR (extended reality) – jongeren op een interactieve manier kennis te laten maken met verschillende beroepen, zo legt hij uit in de podcast Werving van A tot Gen Z. ‘Zodat jongeren het beroep echt kunnen ervaren en vervolgens voor zichzelf kunnen kijken: wat vind ik dan interessant?’

Geen recruitmenttool

Het is in feite geen recruitmenttool, aldus Mandrekar. Maar hij loopt inmiddels allang genoeg rond om ook over het recruitmentvak een mening te hebben. En ook ziet hij in dat vak nog genoeg mogelijkheden voor nieuwe technologie als VR, AR en XR. En natuurlijk de Metaverse, waar zijn bedrijf op gebouwd is. ‘Er zijn heel veel ontwikkelingen op dit gebied’, legt hij uit. ‘Dat je met avatars kunt praten, kunt rondlopen in bedrijfsomgevingen, feedback kunt achterlaten. Het is wel meer dan een gimmick, denk ik. Ik zie er zeker wel toekomst in.’

Als hij zelf werkt met of het heeft over Gen Z, merkt hij steevast hoe belangrijk feedback voor die generatie is. ‘Ze kijken best wel scherp van: oké, wordt er iets gedaan met wat ik zeg? Dat kan nog wel beter. Je hoeft er ook niet altijd wat mee te doen. Je moet ook wel eens zeggen: zo doen wij dat niet. Kaders stellen, dat is prima. Als je helemaal niet mee beweegt, of juist te veel beweegt, kun je als bedrijf ook geen beleid voeren. Feedback is belangrijk, maar het moet niet doorslaan. Je bent geen coach. Een bedrijf is ook geen opvoed-instantie.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners