Gem. leestijd 3 min  690x gelezen

Hoe Spie Nederland in een nieuwe campagne vooral zijn veelzijdigheid laat zien

Voor de een is het de ideale start. Voor de ander het werken met vakmensen. Of de vrijheid. Zo heeft ieder zijn eigen reden om voor SPIE te kiezen, wat meteen het uitgangspunt is voor een nieuwe campagne. Hoe heeft die vorm gekregen?

Hoe Spie Nederland in een nieuwe campagne vooral zijn veelzijdigheid laat zien

De reden om voor SPIE Nederland te kiezen? Dat is voor elke medewerker een heel persoonlijke, laat een nieuwe wervingscampagne zien. Het is leren en leven. Of het is de ideale start van een carrière. Misschien wel: Nederland slimmer maken. Of: de flexibiliteit die je er kunt krijgen. Of de fijne arbeidsvoorwaarden. ‘Het is voor iedereen anders’, aldus Hans van Mook, eigenaar en creatief bij Wars, het bureau dat tekende voor de totstandkoming van de campagne.


Met een omzet van ruim 1,2 miljard euro is Spie (een acroniem van Société Parisienne pour l’Industrie Electrique) tegenwoordig met afstand de grootste multitechnische dienstverlener in Nederland. Maar als je zo groot bent heb je niet alleen veel medewerkers nodig (getuige de momenteel ruim 350 vacatures). Het is dan natuurlijk ook moeilijk om een gemene deler te vinden. Bureau Wars vroeg daarom aan 10 medewerkers wat voor hen werken bij Spie inhoudt. Daar kwamen zúlke verschillende antwoorden op, dat juist die verscheidenheid als uitgangspunt is gekozen voor de campagne.

Primeur

Een primeur voor het bedrijf, vertelt communicatiemanager Manouk Loonstijn. ‘Eigenlijk hebben we met Spie nooit echt campagne gevoerd. Onze nieuwe merkpositionering is “Spie brengt het in beweging”. Met deze campagne heeft Wars ons op verrassende wijze laten zien wat ‘het’ is voor al onze medewerkers.’ De verschillen daartussen vielen Van Mook vooral op ‘toen we op verschillende projecten met diverse collega’s van Manouk spraken. Dat inzicht hebben we gebruikt om een zo persoonlijk mogelijke campagne vol trotse medewerkers te ontwikkelen.’

De online campagne die daaruit voortvloeide, werd samen opgepakt met KickSo digital agency. Samen tekenden ze voor 2 zogeheten hero video’s, 10 geschreven portretten en nog eens afzonderlijke 5 videoportretten. ‘Daarmee geven we een mooi inkijkje in hoe het is om bij de grootste multitechnische dienstverlener van Nederland te werken’, aldus Van Mook.

‘Met een persoonlijke online vacaturetest helpen wij Spie met het selecteren van kandidaten.’

Johan van Gool, oprichter en strateeg bij KickSo: ‘We hebben bewust gekozen voor Meta, YouTube en TikTok. Hiermee kunnen we de campagne in zijn totaliteit op de meest efficiënte en effectieve manier laden. Daarnaast hebben wij samen met Wars een persoonlijke online vacaturetest ontwikkeld. Hiermee helpen wij Spie met het selecteren van kandidaten. Makkelijk, snel en doeltreffend. Zo komen we er met een paar vragen makkelijk achter wat het voor jou is.’

Multitechnisch marktleider

SPIE Nederland wil de komende jaren een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Daartoe nam het in 2017 bijvoorbeeld al het Nederlandse bedrijf Ziut over van Alliander. Dit jaar volgde de overname van Strukton Worksphere, waarmee SPIE in één keer met afstand het grootste installatiebedrijf in Nederland werd. Er werken momenteel bijna 7.000 medewerkers voor meer dan 2.500 klanten in heel Nederland om hun duurzame ambities te realiseren. Wereldwijd telt het van oorsprong Franse bedrijf bijna 50.000 medewerkers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners