Gem. leestijd 3 min  410x gelezen

Nieuwe werkgeverscampagne ‘Maak werk van de Toekomst’ (inzending Tata Steel Nederland)

Nieuwe medewerkers werven in een tijd waarin het bedrijf vaak onder vuur ligt? Met trotse medewerkers die samen met jou werk maken van de toekomst! Lees de hele case van Tata Steel Nederland, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Nieuwe werkgeverscampagne ‘Maak werk van de Toekomst’ (inzending Tata Steel Nederland)

We kunnen letterlijk en figuurlijk niet om staal heen. Onze samenleving is gebouwd op staal: we wassen in staal, eten uit staal, wonen in staal en rijden in staal. Tata Steel wil op een verantwoorde en duurzame manier staal maken, waarbij wij de impact op onze leefomgeving zo snel mogelijk verbeteren. Tata Steel Nederland staat voor de grootste transitie ooit binnen ons bedrijf. Daarbij veranderen wij het hart van ons productieproces. Om dit te kunnen realiseren zoeken wij talenten die ons hierbij helpen. In het speelveld van een zeer krappe arbeidsmarkt en in een tijd waarin Tata Steel Nederland vaak ook negatief in het nieuws komt, staan wij voor de opdracht om nieuwe collega’s te werven. Met de nieuwe campagne willen we ons verhaal vertellen en zo mensen raken en interesseren.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter.

Onder de noemer ‘Maak werk van de toekomst’ zoeken wij nieuwe collega’s met lef en karakter. Nieuwe collega’s die de stap willen maken om voor ons te kiezen. Collega’s die het aandurven om mee te werken aan de toekomst van het bedrijf en die zich met hart en ziel willen inzetten om groen staal te maken in een schone omgeving. Een bedrijf waar men trots op is en een bedrijf dat staat voor de maakindustrie.

Baanbrekers en aanpakkers

In de campagne spelen de eigen collega’s – verspreid werken – een centrale rol. De verhalen en foto’s van medewerkers laten zien welke baanbrekers, aanpakkers, veranderaars, sleutelfiguren, en talenten Tata Steel hard nodig heeft. Nu, de komende jaren en in de volgende decennia. Om samen te bouwen aan het toonaangevende staalbedrijf van de toekomst. Waar iedereen trots op is.

Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap.

De campagne is zodanig opgebouwd dat “JUIST NU VOOR [sleutelwoord]” voor de specifieke doelgroep aangesproken wordt met competenties, beelden en basisteksten. De basisteksten zijn geschreven vanuit de insights van de doelgroepen, en hebben hun tone of voice. Een optelsom die moet bijdragen aan aantrekkelijk en bekender werkgeverschap. Met als doel een structurele instroom aan nieuwe medewerkers.

Wat was de impact van de case?

Met de nieuwe campagne willen we de nieuwe ambities kenbaar maken en het verhaal te kunnen vertellen over de transitie van groen staal in een schone omgeving. En waarin medewerkers essentieel zijn. Zowel nu en later. Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

Door het huidige sentiment en de krappe arbeidsmarkt moeten we met onze nieuwe ambities het werkgeversmerk opnieuw laden.

In mei 2022 is de implementatie Maak Werk van de Toekomst gestart. Op employer brand- en doelgroepniveau is de campagne uitgerold. Het concept wordt breed vertaald zowel intern als extern in uitingen, middelen, en contentconcepten. Ook bijvoorbeeld met een video voor Internationale Vrouwendag.

In een context waarin het debat zich steeds vaker tegen Tata Steel keert en het moeilijk is om het verhaal te vertellen, is het gelukt – mede door een nieuwe, herkenbare en onderscheidende campagne – in 2022 bijna 1.200 collega’s te werven, volle klassen op de bedrijfsschool, trainees en stagiairs te werven. Ook zagen wij een sterke stijging volgers van social mediakanalen.

Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

In de campagne ‘Maak werk van de toekomst’ zien we huidige medewerkers met kracht en trots op Tata Steel. Juist om het verschil te kunnen maken in de noodzakelijke omslag als een toekomstbestendig bedrijf. Zeker in een tijd waarin veel collega’s zich er niet direct op voorstaan dat ze bij Tata Steel werken, wordt deze campagne met trots gedragen. Het “JUIST NU” benadrukt de actualiteit en urgentie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door de campagne Maak werk van de Toekomst zeggen trotse medewerkers: wij maken werk van de toekomst! Ook al ligt het bedrijf regelmatig onder vuur en krijgen (toekomstige) medewerkers de vraag waarom zij (gaan) werken bij Tata Steel. Maar onze medewerkers blijven trots. Met lef en kracht maken zij juist nu het verschil om te zorgen dat het staal van Tata Steel groen, schoon en circulair wordt. Dat straalt deze campagne uit.

In het huidige sentiment is het verhaal van onze ambitie uitdagend om op corporate niveau te vertellen. Deze campagne leent zich uitstekend om vanuit medewerkers te vertellen waar we voor staan en juist nu nieuwe collega’s van essentieel belang zijn. Het is een laagdrempelige manier om het menselijk gezicht van de organisatie te laten zien op een eerlijke, open en kwetsbare manier. Binnen de internationale strenge kaders met betrekking tot huisstijl zijn de grenzen opgezocht en is zowel herkenbaar als Tata Steel en een passende campagne te ontwikkelen die aansluit bij de doelgroepen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Tata Steel Nederland

  • Kim Marx, Manager Recruitment & Employer Branding
  • Dorothé Alfrink, Lead Expert Employer Branding

Creatie/productie:

  • Studio QKLQ en
  • Xicero Communicatie bv

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners