Gem. leestijd 3 min  2536x gelezen

De sollicitatiecode is herzien; goed nieuws voor de kandidaatervaring

De sollicitatiecode is herzien; goed nieuws voor de kandidaatervaring

De NVP heeft de bekende sollicitatiecode weer eens herzien. ‘Belangrijk, gezien het groeiend belang dat aan de kandidaatervaring gehecht wordt.’

‘Ooit heb ik de kreet gelanceerd: vandaag de sollicitant, morgen de klant’, zegt Rini de Groot, zelfstandig HR-adviseur en sinds dit jaar voorzitter van de commissie die de NVP-Sollicitatiecode bewaakt en bespreekt. ‘Je ziet nu ook in de praktijk bij steeds meer organisaties dat besef doordringen.’

sollicitatiecode rini de grootGoed gevoel geven

‘Vooral bedrijven die met consumenten te maken hebben, van KLM tot de NS tot allerlei retailers, hebben dit op het netvlies staan’, merkt De Groot. En terecht, denkt hij. ‘Als een sollicitant zich onheus bejegend voelt, of zich niet goed behandeld vindt in een sollicitatieproces, staat het zo op sociale media. En dan kan een Facebook-melding zo een eigen leven gaan leiden. Steeds meer organisaties onderkennen dat, en nemen daar heel specifiek actie op, hebben wij gemerkt. Ook in het kader van hun employer branding willen ze kandidaten een goed gevoel geven over de onderneming.’

‘Als een sollicitant zich onheus bejegend voelt, staat het zo op sociale media’

Eens in de 3 à 4 jaar herzien

De Sollicitatiecode bestaat al bijna 25 jaar. De code bevat een flinke set basisregels waaraan een goed werving- en selectieproces zou moeten voldoen, opgedeeld in 6 hoofdstukken. Oftewel: ‘Hoe ga je fatsoenlijk om met sollicitanten?’ Ongeveer ‘eens in de 3 à 4 jaar’ wordt de code herzien, en gekeken of de regels nog wel actueel zijn, vertelt De Groot. ‘We hebben een commissie met experts, die allemaal in het werkveld actief zijn. Met workshops kijken we dan wat er leeft, en hoe we dat kunnen verwerken in een herziene code.’

Een pasfoto is niet meer verboden

Zo bevat de nieuwe code nu duidelijker aanbevelingen over het gebruik van internet en openbare digitale bronnen. De Groot: ‘Tegenwoordig zijn er voor werkgevers en sollicitanten heel veel manieren om met elkaar te communiceren. Denk aan wervingsprofielen, vacaturebanken, LinkedIn, Google, Facebook en Twitter. De Sollicitatiecode is nu meer toegeschreven naar die digitale wereld. We geven duidelijker richtlijnen hoe met internet en sociale media om te gaan. Ook stond in de oude code bijvoorbeeld dat je als werkgever niet om een pasfoto mag vragen. Dat past niet meer in deze tijd, denken wij. Daarom hebben we het geschrapt. Via sociale media is er tegenwoordig van bijna iedereen wel een foto te vinden.’

‘De Sollicitatiecode is nu meer toegeschreven naar de digitale wereld’

Selectie is zaak van recruiters

Jaarlijks komen bij de Commissie ‘enkele honderden vragen en klachten’ binnen over de Sollicitatiecode, vertelt De Groot. ‘Vaak gaat het daarbij ook alleen om: een luisterend oor bieden. Mensen zijn afgewezen, en vinden dat vervelend. We zeggen dan altijd dat de selectie nu eenmaal bij de recruiters ligt. Maar als de regels uit de code zijn gevolgd, is het natuurlijk voor een afgewezen kandidaat wel makkelijker om een afwijzing te accepteren.’

‘Ik zie veel bedrijven de uitgangspunten van de code onderstrepen, of er zelfs verder in gaan’

Steeds meer serieus genomen

De Groot ziet wel dat bedrijven de kwaliteit van hun sollicitatieprocedures steeds serieuzer nemen. ‘Ik zie gelukkig veel bedrijven de uitgangspunten van de code onderstrepen, of er zelfs verder in gaan dan de code voorschrijft. Ik was laatst bij een groot farmabedrijf. Daar evalueren ze jaarlijks zowel bij de aangenomen als de afgewezen kandidaten hoe zij het proces hebben ervaren en wat erin te verbeteren valt. Nou, daarbij is onze code slechts het begin, kan ik je zeggen. Zo zien steeds meer organisaties in dat het echt uitmaakt hoe ze hun kandidaten behandelen. En terecht, denk ik.’

>> Download hier de volledige herziene sollicitatiecode

Foto boven via Freepik

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners