Hij is klaar! De nieuwe recruitmentsite van Albert Heijn is gelanceerd. Een aantrekkelijke site die heel direct doorlinkt naar baanmogelijkheden in de lokale vestigingen. Albert Heijn won met haar wervingscampagne al eerder een Accent in de categorie Personeel, vanwege de nadruk op ‘het clubgevoel’.
Thuisvoelen
In Werf&19 van oktober 2012 lieten wij al reclamebureau YoungWorks aan het woord over de vernieuwende en verrassend effectieve aanpak van de nieuwe campagne van de supermarktketen om jongeren aan te trekken voor diverse banen in de winkels. Uit doelgroeponderzoek bleek onder andere dat jongeren zich willen ‘thuisvoelen’ bij een werkgever. In de wervingscampagne wordt dan ook sterk ingespeeld op dit gevoel en dat is ook op de site goed te merken.
Persoonlijk artwork
Op de site werk.ah.nl staan alle vacatures van de Albert Heijn winkels, Albert Bezorging en distributie. Naast de vacatures en informatie over mogelijke banen, salaris en opleiding, laat de site met foto’s en filmpjes zien hoe het is om er te werken. Een laagdrempelige site, waar je al op de homepage je postcode kan invullen en zo direct de vacatures te zien krijgt die beschikbaar zijn bij een Albert Heijn vestiging bij jou in de buurt. Zo leerde ik dat een ‘vakkenvuller’ tegenwoordig een ‘medewerkerverkoopklaar’ heet. Grappig detail: tijdens het invullen van het sollicitatieformlier kan je je eigen naam laten bouwen in je lievelingsproduct… (klik dan wel aan het einde op de knop ‘annuleer’ zodat je niet echt solliciteert.) Je kunt je persoonlijke artwork ook downloaden of sharen.
Even doorklikken
Wil je weten wat AH allemaal te bieden heeft, dan krijg je met één klik een overzichtelijk menu met informatie per functie, maar je kunt ook kiezen uit de opties Winkels, Bezorging, Distributie en hoofdkantoor. Als je niet in een van de winkels wilt werken, maar elders bij het Ahold concern, dan is het wel even doorklikken om te vinden welke vacatures nu daadwerkelijk beschikbaar zijn en waar je online kunt solliciteren. Eenmaal gevonden, gaat het solliciteren heel eenvoudig door middel van een te uploaden cv en motivatie.
Impressie op Facebookpagina
De site beschikt over heldere beschrijvingen in toegankelijke taal. Onder het kopje Albert Heijn als werkgever staat een kort filmpje waarin een aantal medewerkers vertellen waarom ze bij AH zijn gaan werken, maar voor een echte impressie wordt verwezen naar de Facebookpagina. Een populaire pagina die erop gericht is huidige medewerkers te binden en nieuwe medewerkers enthousiast te maken over de werkgever Albert Heijn. Op de pagina staat allerlei leuke berichten en filmpjes voor en door medewerkers met informatie over leuke acties in de winkels, uitjes en activiteiten voor AH-medewerkers en, natuurlijk, vacatures en doorgroeimogelijkheden. Op dit moment heeft de pagina 2.159 likes en 288 mensen die ‘praten over Werken bij Albert Heijn’. Prominent op de pagina is de uitnodiging om Facebook Ambassadeur te worden, waardoor door de hele organisatie heen enthousiaste medewerkers hun ervaringen, nieuwtjes en weetjes kunnen delen.
Partners
Albert Heijn heeft met 3 partijen samengewerkt om deze site te maken: Young Works en Magic Bullet zijn verantwoordelijk voor het concept, ontwerp en de bouw en Hireserve is verantwoordelijk voor de hosting en het recruitmentsysteem iCams dat alle sollicitaties verwerkt. De site is populair, er zijn duizenden bezoekers per dag.