Ook als je al een goede site hebt is het nog steeds nodig om verbeteringen door te voeren om nóg beter te worden. Maar soms is het ook nodig om helemaal opnieuw te beginnen en vanaf de tekentafel iets moois te bedenken. Dat geeft soms ook heel mooie nieuwe features die niet eerder in Nederland vertoond zijn. Zoals ASR vorig jaar bijvoorbeeld kwam met foto’s die veranderden als je door de site scrolde (iets wat ze dit jaar optimaliseerden). Bij de nominaties van Digitaal-Werven zijn dit jaar ook drie nieuwkomers en alle drie hebben ze iets bijzonders in hun nieuwe site verwerkt. Wat is dat?
#1. Baker Tilly: bewegende icoontjes
De recruitmentsite van Baker Tilly is dit jaar voor het eerst genomineerd voor een Digitaal-Werven Award, en dat is al een prestatie op zich. Al een aantal jaar zien we dezelfde organisaties hoog scoren in het onderzoek, soms verdwijnen, om weer terug te komen een aantal jaar later. Dit heeft met een bedrijfscultuur te maken waar de corporate recruitmentsite belangrijk is en aandacht (en natuurlijk budget) krijgt. Baker Tilly heeft nu een nieuwe site ontwikkeld die er – zeker voor een accountancybedrijf – erg fris uitziet en iets heeft dat ik nog niet eerder ben tegen gekomen: bewegende icoontjes.
Dit is iets heel kleins misschien, maar wel iets leuks en opvallends. Zoals de pen bij ‘Communiceren’ schrijft, dat trekt meteen de aandacht. Ondanks dat dit misschien niet mega-innovatief is, geeft het mij aan dat dit bedrijf niet zomaar een concurrent gekopieerd heeft en zelf heeft nagedacht met hun bureau. Dat waardeer ik altijd heel erg.
#2. TOPdesk: duidelijk over traineeships
Software- en consultancybedrijf TOPdesk is in 2009 en 2017 al eens genomineerd geweest voor een Digitaal-Werven Award, maar heeft nog nooit gewonnen. Het is duidelijk een organisatie die de eigen recruitmentsite heel serieus neemt, maar na de vorige twee nominaties nauwelijks meer verbeterde en dus zakte in de ranglijst. Hopelijk dat ze nu blijven doorpakken en we ze vaker terug zien komen.
Een uniek element dat ik eruit wil lichten is hun traineeship en vooral de manier waarop ze dit weergeven. Naast het feit dat ik er alleen maar waardering voor kan hebben dat ze in tijden van krapte een traineeship hebben waar ze schaarse support engineers opleiden, communiceren ze dit ook nog eens heel prominent. Iets wat in Nederland erg weinig gebeurt. Ook zijn ze heel erg open over wat het traineeship inhoudt. Met zelfs het weekprogramma precies uitgelegd.
Ze hebben overigens ook een summer internship. Gewoon betaald kun je hier stage lopen en het vak leren gedurende de zomer. Ook weer een prachtig initiatief, waarbij ik erg kan waarderen dat ze nu, net na de zomer van 2021, alweer bezig zijn met de werving voor de zomer van 2022. Geen gedoe met ‘komt wel als het komt’, maar gewoon: continu werven.
#3. Eneco: drie redenen om te kiezen
Ook Eneco heeft een heel nieuwe site die gewoon heel veel goed doet, zonder al te veel exceptionele of nieuwe features. Een uniek element van deze site is de presentatie van de vacatures in het vacatureoverzicht. Niet enkel de feitelijke informatie, maar ook, in één oogopslag: drie redenen om voor die baan te kiezen. Specifiek en uniek per baan.
Dus als overtuigende zin niet het begin van de vacature of een slappe zin die de recruiter ‘moest invullen’ en niet over nagedacht heeft, maar gewoon helder: drie redenen om voor die baan te kiezen na de search. Dat spreekt de kandidaat natuurlijk meteen aan.
#4. Deloitte: bijzondere opmaak
Niet genomineerd (nét niet), maar wel als spreker op Digitaal-werven aanwezig om te vertellen over de nieuwe recruitmentsite is Deloitte. Zij hebben ook iets gedaan dat mij in het oog springt. En dat is de prachtige opmaak van de vacatures. Nog altijd het belangrijkste element van je site immers, want daar komt ruim 80% van al je bezoek.
Het gebruik van kleuren maakt de vacatures heel leesbaar, maar ook de foto’s midden in de vacature breken hem op een hele prettige manier. Vier arbeidsvoorwaarden visueel weergegeven, met een knop die een prachtige overlay opent waarin ze allemaal staan. Niks hiervan is misschien helemaal uniek, maar de uitvoering ervan is wel van het hoogste niveau. Chapeau!
Meer inspiratie
Nieuwe sites geven altijd inspiratie en ik hoop van harte dat we deze nieuwe features en elementen de komende jaren vaker gaan terugzien. Maar ik hoop ook dat elke organisatie vooral ook zélf blijft nadenken, al dan niet met hun bureau, voor elementen die bij hen passen. Voor meer inspiratie kun je op 26 oktober naar Digitaal-Werven komen of live via de webcast bijwonen.
Over de auteur
Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken.