Het artikel gaat hieronder verder.

Werkgevers nemen in deze krappe arbeidsmarkt steeds vaker genoegen met minder traditionele kandidaten. Uit onderzoek van het UWV blijkt dat 71 procent van de organisaties de afgelopen twee jaar mensen aannam die niet volledig aan de functie-eisen voldeden. Vooral aan ervaring wordt minder waarde gehecht. Maar dat vraagt om meer dan alleen loslaten. Maarten Westerduin wil met de Talentpool Community helpen door een alternatief te bieden voor het klassieke model van cv’s, afwijzingen en concurrentie tussen bedrijven. ‘We moeten stoppen met verspilling van talent. Als je iemand niet kunt aannemen, laat dan de buurman kijken.’
‘Neem de Belastingdienst: die krijgt jaarlijks zo’n 50.000 sollicitanten, maar wijst er 45.000 af’, zegt hij. ‘Dat is natuurlijk een enorme verspilling van talent.’ Met de Talentpool Community moet daarvoor een oplossing worden geboden: kandidaten die bij de ene organisatie niet aan de slag kunnen, blijven zichtbaar in een gedeelde pool, waar andere werkgevers hen kunnen vinden. En dan niet alleen op basis van ervaring en diploma’s, maar op basis van skills.
‘We gaan van afwijzen naar doorverwijzen.’
‘Je kunt het zien als een winkelstraat’, legt Westerduin uit. ‘Stel je voor: jij zoekt werk, loopt een winkel binnen en krijgt daar geen baan. Dan zegt de winkelier: ‘Geen zorgen, één deur verderop zijn ze ook op zoek.’ In plaats van dat je weer opnieuw moet solliciteren, blijf je zichtbaar in de etalage.’ Daarmee ontstaat een compleet andere dynamiek, zegt hij: bedrijven concurreren niet langer op dezelfde schaarse kandidaten, maar bouwen samen aan een gedeeld ecosysteem waarin mensen niet verdwijnen na een afwijzing, maar juist verder worden geholpen. ‘We gaan van afwijzen naar doorverwijzen.’
Weg van de grote techplatforms
De Talentpool Community moet ook een reactie zijn op de groeiende afhankelijkheid van grote Amerikaanse wervingsplatforms als LinkedIn en Indeed. ‘Heel veel bedrijven hebben het gevoel dat extra werven via die kanalen eigenlijk geen zoden aan de dijk zet’, zegt Westerduin. ‘Je besteedt duizenden euro’s, en diezelfde kandidaat wordt ook al benaderd door jouw buurman. Iedereen vist in dezelfde vijver, vaak via dezelfde advertenties.’
‘Je begint vanaf dag één al met het zien van iemands talent.’
In de Talentpool Community pakken bedrijven daarentegen zelf de regie. Ze kunnen er duurzame relaties met kandidaten opbouwen, en werken actief samen met andere werkgevers. Dat zorgt voor meer efficiëntie én meer menselijkheid. ‘Je begint vanaf het begin al met het zien van iemands talent. Dat maakt de relatie vanaf dag één eerlijker en duurzamer.’ Die aanpak verandert ook het sollicitatieproces zelf, zegt hij. ‘Omdat iemand al een profiel heeft gebaseerd op drijfveren, waarden en talenten, hoef je geen toneelstukje op te voeren. Het gesprek is menselijker, eenvoudiger, eerlijker. Je hoeft jezelf niet te verkopen, je mag gewoon jezelf zijn.’
De toekomst van werk
Volgens Westerduin is dat ook de toekomst van werk: een systeem waarin mensen niet telkens opnieuw hoeven te bewijzen dat ze ertoe doen. ‘Het is eigenlijk zo’n eenvoudige gedachte. Je hebt als bedrijf je wervingsbudget uitgegeven, je hebt mensen binnengehaald. Wat als je die mensen niet meer laat verdwijnen, maar zichtbaar houdt? Ook voor de buren?’ De Talentpool Community gaat op 16 juni officieel live. Organisaties kunnen zich echter nu al aansluiten. ‘We hopen dat dit het begin is van een eerlijkere, efficiëntere en bovenal menselijkere arbeidsmarkt.’
Meer lezen?
- Werkgevers van Nederland; verenigt u allen in The Talentpool Community
- Nooit meer talent hoeven afwijzen: zó wil The Talentpool Community het mogelijk maken