Gem. leestijd 4 min  1151x gelezen

Deze bizarre taxirit leverde niet alleen veel aandacht op, maar ook: véél kandidaten (TriFinance)

Deze bizarre taxirit leverde niet alleen veel aandacht op, maar ook: véél kandidaten (TriFinance)

Sollicitanten bij TriFinance kregen nog vóór het eerste gesprek te maken met een bizarre taxirit. Waarom eigenlijk? ‘Humor en fantasie blijken een effectieve manier om elkaar echt te leren kennen.’

Lees de hele case van TriFinance die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

‘Bij TriFinance zoeken we ondernemers die hun carrière in eigen handen willen nemen’, zegt Caroline Goethals, support unit leader communication bij het internationale financieel adviesbureau. ‘Me inc.®’ers‘ noemt ze zulke ondernemende types. ‘Ze leren graag nieuwe dingen bij, zijn bezig met zelfontwikkeling en staan open voor uitdagingen.’

trifinanceElkaar leren kennen, maar dan anders

Maar hoe vind je die medewerkers met dat specifieke DNA en hoe creëer je een klik met hen? ‘Door elkaar echt te leren kennen’, aldus Goethals. ‘En het liefst op een originele manier.’ Die originele manier vond het bedrijf in een taxi…

Kandidaten onderweg op de proef gesteld

In een filmpje op YouTube zien we 4 kandidaten die worden uitgenodigd om een taxi te nemen naar het sollicitatiegesprek. De chauffeur en allerlei gebeurtenissen onderweg stellen de kandidaten echter danig op de proef. Als ze uiteindelijk aankomen op kantoor en het sollicitatiegesprek van start gaat, wordt ineens alles duidelijk.

trifinanceStel je voor, vandaag nog…

Op de radio werd er in de tijd dat het filmpje live werd gezet een spot uitgezonden met de boodschap: ‘Stel je voor dat een bedrijf jou echt wil leren kennen, en dat je er als medewerker centraal staat. Stel je voor… vandaag nog!’ Ook werden verschillende vacatures geplaatst in Belgische kranten als L’echo en De Tijd.

Walk in the park

En eind oktober eindigde de campagne met een carrièredag waar kandidaten een ‘walk in the park’ hadden met medewerkers van TriFinance. Tijdens een inhoudelijk event, met gastsprekers als Jamie Anderson en Ronald Gaastra, kregen kandidaten de tijd om TriFinance te leren kennen en zichzelf voor te stellen. Ze konden er zelfs plaatsnemen in een taxi, riksja of old school caravan voor een echte kennismaking.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft ‘enorm veel positieve feedback gekregen’, zegt Goethals, zowel intern als extern. Enkele opvallende resultaten:

  • Tijdens de campagneperiode heeft het taxi-filmpje ruim 217.000 views op YouTube gehad. Van de kijkers hebben 112.000 mensen het filmpje voor 75 procent of meer bekeken. Dat heeft bijna 1.800 clicks opgeleverd.
  • Op Facebook heeft het taxi-filmpje ruim 234.000 views opgeleverd en hiervan hebben ruim 140.000 personen het filmpje voor 75 procent of meer gezien. Op Facebook leverde het filmpje maar liefst ruim 52.000 clicks op. ‘Het filmpje werd vlijtig gedeeld’, aldus Goethals. ‘Op LinkedIn is er bijna 1.700 keer op het filmpje geklikt.’
  • Uit de resultaten op Google Trends bleek dat tijdens de campagne meer op TriFinance gezocht werd.
  • Zowel tijdens als na de campagne is het aantal bezoeken op de website, de sollicitaties en contacten met kandidaten ‘sterk gestegen’, aldus Goethals.
  • Ook intern heeft de campagne zijn werk gedaan. ‘De reacties van familie, vrienden, relaties en zelfs onbekenden naar onze Project Consultants waren enorm positief, wat de interne trots een enorme boost gaf.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat TriFinance met deze campagne volgens Goethals bewees ‘dat een originele benadering van werving en employer branding een enorme impact kan hebben. De campagne toont aan dat humor en fantasie een effectieve manier zijn om elkaar echt te leren kennen.’

trifinanceCredits case

Tijdens de campagne werd de hele organisatie betrokken. De Blue Chip Boutiques, Expert Support Unit Communicatie en Expert Support Unit Care van TriFinance hebben deze campagne gezamenlijk uitgedragen met acties op individueel, business unit en corporate niveau.

Salesforce (CRM) en Connexys (ATS) hebben een belangrijke rol gespeeld in de juiste benadering van de toestroom aan belangstellenden en potentiële kandidaten.

Overige partners die echt het verschil maakten tijdens deze campagne waren:

  • Famous Grey (creatief communicatie agentschap)
  • Three sixty (campagne website)
  • Goosebumps (carrièredag)

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners