Behulpzaamheid, integriteit en waakzaamheid. Dat zijn de drie competenties die centraal staan in de nieuwe wervingscampagnes voor Securitas. Campagnes, inderdaad: in meervoud, want de nieuwe uitingen richten zich op twee doelgroepen. Enerzijds zijn dat de meer ervaren beveiligers die eventueel een overstap overwegen naar het van oorsprong Zweedse beveiligingsbedrijf, anderzijds zijn dat juist ook mensen die nog geen enkele ervaring hebben, maar wel geschikt zouden zijn om een opleiding in die richting te volgen.
Hoe je weet of je daarvoor geschikt bent? Nou, als je bijvoorbeeld omaatjes helpt oversteken. Of als het je opvalt dat iemand een tas met een knuffel erin in een bushokje laat staan. Dat soort situaties zijn dan ook het uitgangspunt geworden van de campagne, die in een aantal video’s tot ons komt. Voor de awareness-fase zijn video’s gemaakt voor social media en online kanalen, zoals YouTube, Facebook en Instagram. Voor de attraction-fase worden testimonials en verhalen ingezet. In de action-fase moeten mensen via nieuwe landingspagina’s op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met de organisatie.
Bioscoopkwaliteit
De campagnes zijn een product van het Hoofddorpse employer branding bureau EN HR solutions. Zij hebben eerst een aantal medewerkers van Securitas bevraagd naar wat voor hen het werk interessant maakt. Vervolgens is daar de competentiegerichte benadering uit voortgekomen, vertelt projectmanager Lucca Wilderom. ‘Wat ik zelf gaaf vind, is hoe dat daarna is vertaald in de filmische benadering. Bijna op bioscoopkwaliteit. Het speelt ook echt in op maatschappelijke sentimenten, denk ik, en zet hopelijk mensen aan het denken die het beveiligersvak nu niet overwegen, maar voor wie het wel geschikt zou zijn.’
Waar het ene concept zich dus vooral richt op het inzicht dat je het onbewust al in je hebt om beveiliger te zijn, richt het andere deel van de campagne – dat de meer ervaren (en gediplomeerde) beveiligers wil bereiken – zich meer op ‘de persoon achter de beveiliger’. Deze campagne wil beveiligers aanspreken die zich verder willen ontwikkelen, en zet het afwisselende en uitdagende karakter van de baan binnen Securitas centraal, door verschillende situaties te tonen.
Beide campagnes zijn in september gestart. Securitas telt in Nederland momenteel al meer dan 5.000 medewerkers. Wereldwijd is het bedrijf actief in 55 landen, waar het in totaal zo’n 345.000 medewerkers heeft.
Lees ook
- Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.