‘Als rechter of raadsheer draag je een flinke verantwoordelijkheid. Je spreekt een bindend oordeel uit als partijen een conflict hebben, of als iemand verdacht wordt van een strafbaar feit. Dat doe je onafhankelijk, objectief en met grote zorgvuldigheid. Je verdiept je in de feiten, de wet, de omstandigheden en bovenal: in de mens. Je stelt vragen aan partijen, luistert naar hun verhaal, hoort getuigen en experts en overlegt met je collega’s. Zo kom je tot een goed onderbouwde, eerlijke uitspraak.’
Het is zomaar een van de teksten die valt te lezen op de nieuwe doelgroep-landingspagina’s van de Rechtspraak, en die juristen moet oproepen ook de functie van rechter of raadsheer te overwegen. Met de nieuwe wervingscampagne wil de Rechtspraak niet alleen meer inzicht geven in het werk van de rechter, maar ook in de mens achter de rechter. Vandaar dat in de gebruikte beelden ook allemaal ‘eigen mensen’ te zien zijn.
In de spotlights
‘Door medewerkers te portretteren, laat de Rechtspraak zien dat er een heel diverse club mensen werkt. Belangrijk, als het gaat om het imago meer te laten aansluiten bij de realiteit’, aldus adviseur arbeidsmarktcommunicatie Eva Voorrecht. ‘Bovendien zet de Rechtspraak zo de eigen medewerkers in de spotlights als waardering voor het belangrijke werk dat ze doen.’ Voorrecht (nomen est omen) werkt nu bijna een jaar bij de Rechtspraak. ‘Daar ben ik eigenlijk erg verrast door de laagdrempelige cultuur. Ook, en misschien wel met name, de rechters en raadsheren die ik heb ontmoet zijn heel erg open en vertellen graag over hun vak.’
Behalve de nieuwe landingspagina’s bestaat de campagne ook uit een wervingsvideo en online banners. De nieuwe campagne is onderdeel van een grotere campagne om de Rechtspraak als werkgever meer bekendheid te geven. In 2023 introduceerde de Rechtspraak de campagne ‘De Rechtspraak werkt voor iedereen, door jou’. Eind vorig jaar volgde een specifieke doelgroepcampagne voor IT’ers, nu dus voor de rechters. Na de rechter staan er nog campagnes voor onder andere juristen, administratie en bedrijfsvoering op de planning.
Een rechter word je niet
Een rechter word je niet, een rechter ben je. De pay-off van de campagne is het resultaat van onderzoek onder rechters, vertelt Voorrecht. ‘Zo blijken rechters gericht op begrijpen van zowel de inhoud als de mens. Ze zijn integer, oprecht geïnteresseerd en gaan door tot het beeld compleet is. Er is in de campagne dan ook gekozen voor de mens achter de rechter en wat hen typeert. De campagne laat een divers beeld aan rechters zien en hoopt zo ook diverse doelgroepen aan te spreken. Zo richt de Rechtspraak zich niet alleen op de rechtenstudent, maar ook op bijvoorbeeld de advocaat.’
Aan de campagne deed een klankbordgroep van rechters mee.
De campagne is ontwikkeld door team Arbeidsmarktcommunicatie in samenwerking met bureau DieZit en een klankbordgroep van verschillende rechters. Vanaf 17 juni is de campagne online uitgezet via onder meer LinkedIn, Google Display en YouTube en diverse vaktitels. In de eerste periode is de inzet vooral gericht op awareness en imago. Vanaf 1 juli is de content meer actiegericht; vanaf dan kunnen geïnteresseerden solliciteren op een opleidingsplek. Ook leuk: wie daarover nog twijfelt, heeft ook de mogelijkheid om eerst bij een kop koffie in gesprek te gaan met een van de rechters of raadsheren.
Lees ook:
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.