Gem. leestijd 3 min  147x gelezen

Nieuw staaltje samenwerking: hoe 15 Haagse ouderenzorgers 1 campagne lanceerden

Steeds meer werkgevers slaan de handen ineen om gezamenlijk de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan. Nieuwste loot aan de stam zijn 15 Haagse ouderenzorg-organisaties, die deze week samen met één campagne startten. Hoe ziet die eruit?

Nieuw staaltje samenwerking: hoe 15 Haagse ouderenzorgers 1 campagne lanceerden

Samenwerken is in de mode als het gaat om werkgeverschap en arbeidsmarktcommunicatie. Je ziet het steeds vaker bij bijvoorbeeld gemeenten, bij de provincies, maar ook in bijvoorbeeld het onderwijs, zelfs in de Rotterdamse Koopgoot of binnen bepaalde gebieden of regio’s. Soms werft het nu eenmaal makkelijker vanuit de naam van één overkoepelende term dan vanuit de namen van alle afzonderlijke organisaties.

De gezamenlijke uitdagingen zijn vaak zo gelijkluidend dat het logisch is niet elkaar te beconcurreren, maar juist de handen ineen te slaan.

Ook in de zorg gaat het steeds vaker die kant op. Denk aan DeRotterdamseZorg of het Utrechtse initiatief rondom Jobchain. En ook 15 organisaties in de Haagse ouderenzorg hebben recent besloten het wervingsvraagstuk gezamenlijk aan te pakken. Organisaties als Cardia, Florence, Respect Zorg, Amarosa, Stichting Eykenburg, Oldael, mr. L.E.Visserhuis, en Saffier mogen op eigen kracht bijvoorbeeld niet zo bekend zijn op de arbeidsmarkt, samen zijn ze dat natuurlijk wel. En hun uitdagingen zijn ook zo gelijkluidend dat het logisch is niet elkaar te beconcurreren, maar juist de handen ineen te slaan.

Gebundelde krachten

Zo gezegd, zo gedaan. En deze week ging dan ook de eerste gezamenlijke wervingscampagne voor de Haagse Ouderenzorg van start. Een campagne die tot stand is gekomen dankzij alle zorginstellingen binnen samenwerkingsverband ZorgScala en werkgeversvereniging ZWconnect. ‘Met onze gebundelde krachten bereiken we meer’, aldus de initiatiefnemers. ‘Samen willen we nog meer mensen enthousiasmeren om te komen werken in de zorg. En daarin ligt voor iedereen een kans. Of je nou zij-instromer of student bent, ooit werkzaam bent geweest in de zorg of dat graag wil maar geen diploma hebt, het kan in de Haagse Ouderenzorg!’

Op de nieuwe website HaagseOuderenzorg.nl worden bijvoorbeeld ervaringsverhalen gedeeld, naast alle vacatures van de zorginstellingen. Er is bovendien meer informatie te vinden over het oriëntatietraject, waarin geïnteresseerden in 6 weken kunnen meemaken wat het is om te werken in de zorg. En er is ook een korte test waarmee je kunt uitvinden of je geschikt bent voor werk in de zorg (spoiler: dat blijk je altijd te zijn, ongeacht wat je invult).

Heel Holland Bakt

De campagne probeert bewust verschillende doelgroepen, drijfveren en pullfactoren aan te spreken. Of je nu tijd wil overhouden om te sporten of bij je kinderen te zijn, of je nu je levenservaring wil delen, of juist jong bent en snel ‘money wil maken’, of je nu een diploma hebt of niet: voor iedereen lijkt een plekje te zijn. Tussen de ervaringsverhalen is bijvoorbeeld ook het relaas terug te lezen van de 43-jarige Menno de Koning, in 2014 winnaar van het tv-programma Heel Holland Bakt, die na een culinaire carrière en een omscholingstraject nu zijn roeping heeft gevonden als Helpende 2 bij Haagse Wijk- en Woonzorg (HWW).

‘Iedereen is welkom in de Haagse Ouderenzorg’, heet het dan ook meteen op de gezamenlijke wervingspagina, waarbij de ampersand steeds als verbindend element terugkomt. ‘Iedereen? Ja, echt iedereen. Of je nou zij-instromer of student bent, ooit werkzaam bent geweest in de zorg of dat graag wil maar geen diploma hebt. Want als jij je wil inzetten in de zorg voor ouderen, dan liggen er volop kansen voor je in de Haagse Ouderenzorg. Je kunt dus meteen aan de slag.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners