Gem. leestijd 2 min  950x gelezen

Niets ergert een kandidaat zoveel als gesprekspartner die slecht is voorbereid

Niets ergert een kandidaat zoveel als gesprekspartner die slecht is voorbereid

Een sollicitatiegesprek is een slechte manier om kandidaten te selecteren. Maar doordat recruiters of hiring managers ze ook nog eens vaak slecht voorbereiden lopen veel bedrijven gekwalificeerde werknemers mis, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Voor ruim een derde van de Nederlandse sollicitanten is een gesprekspartner die slecht is voorbereid zelfs de grootste ergernis tijdens het zoeken van een nieuwe baan. Dat is dus meer dan de frustratie van andere sollicitanten over slechte communicatie en onduidelijkheid over de volgende stappen (30%) of de lengte van een sollicitatieprocedure (29%), blijkt uit een online onderzoek van Hays onder 500 Nederlandse werkzoekenden.

Ook bij de Britten staat dit op #1

Uit een eerder Hays-onderzoek onder 14.600 Britse respondenten blijkt dat Nederlanders niet de enigen zijn met frustraties. Waar Nederlanders en Britten op één lijn zitten met betrekking tot hun grootste ergernis, geldt dit niet voor de nummer twee. Zo zijn Britten met 38% een stuk kritischer als het gaat om een gebrek aan structuur in het gesprek. Van de Nederlanders ergert slechts 5% zich hieraan. Van deze Britse sollicitanten besloot 59% door deze twee redenen om niet verder te gaan bij het bedrijf.

‘Verlies geen kandidaten op zulke hygiënezaken’

‘Zeker bij een krappe arbeidsmarkt kunnen organisaties het zich niet veroorloven om op dit soort ‘hygiënezaken’ kandidaten te verliezen’, stelt Stef van den Broek, Hays-directeur in Nederland.

‘Van kandidaten wordt verwacht dat zij zich goed voorbereiden, voor werkgevers geldt dit net zo’

‘Van kandidaten wordt verwacht dat zij zich goed voorbereiden. Voor werkgevers geldt dit net zo. Denk aan een duidelijke gespreksstructuur en de juiste interviewtechnieken. Maar ook aan het delen van de cultuur en kernwaarden van het bedrijf. Zorg daarnaast dat het interviewproces aansluit bij de wensen van werkzoekenden en de uitstraling van de organisatie borgt. Dit is een eenvoudige manier om de gesprekken een stuk inhoudelijker en leuker te maken. Zo kun je beter een duurzame match realiseren.’

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners