Speld in de hooiberg
Nick van der Dussen (general manager Undutchables): ‘Wij merken altijd de bewegingen op de internationale arbeidsmarkt, vooral de Europese. Bijvoorbeeld toen Brexit net een feit was. Veel jonge Britten voelden zich toen gevangen in wat voor hen besloten was en kwamen hierheen. De afgelopen jaren zagen we weer meer mensen uit Oekraïne komen. Wij zijn niet van de volumeplaatsing, maar zoeken altijd naar de speld in de hooiberg voor onze opdrachtgevers. Zo hebben we nu een aantal Oekraïners aan het werk. Fantastisch, ze spreken doorgaans goed Engels, en je hebt uitstekende universiteiten aldaar. Dat functioneert prima, een compliment richting politiek Den Haag.’
Kennistekort
‘De meeste van onze opdrachtgevers importeren of exporteren iets. Of ze gaan internationaliseren. De grote afzetmarkten voor Nederlandse bedrijven zijn toch Duitsland en Frankrijk. Voor sales, marketing of customer service hebben we mensen nodig die die taal en ook de cultuur kennen. Die vraag groeit alleen maar. Veel van onze klanten mikken op grotere afzetmarkten en hebben daarvoor de manpower nodig.’
‘We hebben in Nederland een kennistekort. Er komen niet genoeg mensen hier van school af in de gevraagde opleidingen. Dan moet je die talenten dus uit het buitenland halen. Kennismigranten. Expats, onze core business. Ik zie bij veel bedrijven dat de deur veel meer openstaat voor internationale kandidaten. Tot aan de winkels toe, waar je steeds vaker in het Engels wordt geholpen. Wetgeving gaat de komst van deze arbeidsmigranten niet stoppen.’
Handen vrij
‘Onze doelgroep is te divers en te ingewikkeld voor enorme volumes. Maar toch: wij zijn bij Undutchables met 40 mensen. Onze kandidatendatabase gaat hard richting de 100.000. Ik zou het fantastisch vinden om ze allemaal persoonlijk te spreken, maar dat gaat eenvoudigweg niet.’
‘Technologie kan veel administratieve dingen bij jou als recruiter weghalen.’
‘Gelukkig is er technologie. Met Undutchables proberen we altijd voorop te blijven lopen met technologische ontwikkelingen. Technologie kan veel administratieve dingen bij jou als recruiter weghalen, waardoor je meer je handen vrij krijgt om tijd, liefde en kennis in het menselijk proces te stoppen. Proberen de wensen van kandidaten te inventariseren en tot een goede match te komen. Hoe meer je handen vrij daarvoor, hoe beter. Onze toegevoegde waarde is mensen op plekken plaatsen waaraan ze zelf niet hadden gedacht. Dat is de charme en uitdaging van ons vak.’
Eigen website
‘Uitkijkend naar 2024 hebben we een aantal doelen. Zoals het ontwikkelen van mensen, waardoor je ook het bedrijf en daarmee het eindresultaat op een hoger plan tilt. Daarnaast willen we op marketinggebied in onze niche vooraan blijven lopen. Heel de recruitmentwereld zit nog altijd op LinkedIn. Wij doen daar eigenlijk niets betaalds. Voor ons is het nice to have.’
‘Recruitment wordt een soort eenheidsworst, want iedereen vist in dezelfde vijver.’
‘Het wordt wel een eenheidsworst, want iedereen vist in dezelfde vijver. Dan kom je ook tot dezelfde soort matches. Dat proberen we daarom te vermijden. Daarom doen we veel dingen voor kandidaten, zoals evenementen, webinars, cv-workshops. De gemiddelde Nederlander kent ons niet. Maar de gemiddelde internationale kandidaat wel! De grootste aanwas aan kandidaten halen we nog steeds via onze eigen website binnen. Die wint het van Google, Indeed of LinkedIn.’
5 kantoren in heel Nederland
Diversiteit en multiculturalisme als troef voor zowel individuen als bedrijven. Met die filosofie is Undutchables al sinds 1996 een belangrijke speler in de recruitmentbranche. Met 5 kantoren verspreid over heel Nederland is het gespecialiseerd in het matchen van internationale kandidaten met allerlei vacatures op kantoor, van junior tot executive functies. Enerzijds assisteren ze Nederlandse bedrijven bij stappen over de grens, anderzijds ondersteunen ze internationale kandidaten die van Nederland hun nieuwe thuis maken.
‘Wij proberen altijd iets passends te maken zodat iedereen met een glimlach van tafel loopt.’
Van der Dussen: ‘Afgelopen jaar daalde het uitzendvolume. Dat heeft met de arbeidsmarkt te maken, natuurlijk. Mensen zijn schaars. Er is best een afbreukrisico van kandidaten die ja tegen ons zeggen, maar toch nee doen, omdat ze elders nog een andere aanbieding hebben lopen. Ons uitzenden is een voorloopperiode van een half jaar of een jaar, daarna krijgen ze dan vaak een contract bij de opdrachtgever. Wij kunnen bemiddelen, uiteindelijk moet je de keuze aan de partijen laten. Wij proberen altijd iets passends te maken zodat iedereen met een glimlach van tafel loopt.’
Meer lezen?
Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat vorige maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!