Een neergang in de uitzendmarkt? JEX-CEO Nick Hillebrand zegt er weinig van te merken. ‘In veel technisch georiënteerde bureaus zien wij nog steeds een stijging van het aantal gewerkte uren. Maar dat kan natuurlijk ook zijn – want ik zie niet de hele markt – dat zij gewoon winnen van hun concurrenten, die niet bij ons zijn aangesloten.’
JEX ontwikkelt alles in eigen huis, zegt Nick Hillebrand. Geen koppelingen. Geen API’s. ‘Daar geloof ik niet in.’
Aan zelfvertrouwen kortom geen gebrek bij het bureau dat in 2023 zijn intrek nam in De Brug, het iconische voormalige Unilever-pand in Rotterdam. Een pand dat op de groei is betrokken, want er is ruimte voor meer dan 800 medewerkers, wat een ruime verdubbeling van het huidige aantal zou betekenen. Een groot deel daarvan betreft developers. Want JEX ontwikkelt alles in eigen huis, zegt Hillebrand. Geen koppelingen. Geen API’s. ‘Daar geloof ik niet in. Koppelingen gaan kapot. Koppelingen zijn duur. Je hebt continu losse data. Als de ene koppeling een update doet en de andere niet, dan praat het niet meer goed met elkaar. Dat betekent dat je verschillende abonnementen moet afsluiten. Wat echt heel duur is.’
Backoffice dienstverlening
Begin 2024 is JEX daarom live gegaan met een one-stop-shop, waar echt alles inzit voor uitzendbureaus, vertelt Hillebrand. Backoffice software, maar ook een ATS, CRM, planning, urenregistratie, verloning, een employee selfservice-systeem. ‘Alle onderdelen van hun proces samengevoegd in één modulair systeem met allemaal mini-applicaties, maar wel met één centrale datawaarheid. Dus als je iets één keer invoert, dan staat het overal, als je iets één keer aanpast, dan staat het overal aangepast. Eén keer inloggen, en je hebt alles. En dan voor één centrale prijs die veel goedkoper is dan voor allemaal losse applicaties. En dus ook veel eenvoudiger. Speciaal gebouwd voor de uitzendbranche. Dat is waar het in een notendop op neerkomt.’
Het geheim van de groei van JEX? Volgens Hillebrand schuilt dat in het feit dat het niet alleen softwareleverancier is, maar juist ook dienstverlener voor de hele backoffice van uitzendbureaus. ‘Dat doen we tegen een veel goedkopere prijs dan de markt dat doet. Zo zorgen we dat hun data al door ons systeem lopen. En dan is het voor hen ook makkelijker om bij ons de software af te nemen, zodat ze die datastroom beter en eenvoudiger bij elkaar kunnen brengen.’
Data-analyse
Maar dan moet die backoffice dus wel vlekkeloos verlopen, benadrukt de CEO. ‘We hanteren niet voor niets het motto: We Empower Growth. En dat doen we dus ook echt. Dat werkt ook, want ik zie dat uitzendbureaus bij ons minder last hebben van klappen in de markt.’
Dat is vooral te danken aan uitgebreide data-analyse, en uitleg daarvan door de analisten van JEX. ‘Want data hebben en data begrijpen is ook nog eens een ander ding’, aldus Hillebrand. ‘Daarom doen wij dat heel veel voor de klant, zodat zij op de goede knoppen kunnen duwen. Onze filosofie is: geen maatwerk in het product, maar wel maatwerk in de service. Zodat een bureau harder kan groeien, met meer onderliggend resultaat.’
Van Rotterdam naar Zeeland
Zijn grote doel voor 2024 is overigens niet alleen maar groeien, bijvoorbeeld door internationalisering. Waar hij echt van droomt, zegt hij, is een meer efficiënte arbeidsmarkt zonder onnodige (en dure) reisuren. ‘Ik had hiervoor zelf bijvoorbeeld een uitzendbureau in Zeeland en in Rotterdam. Dan liet ik wel eens mensen vanuit Zeeland naar Rotterdam rijden om een opdrachtgever te helpen. Maar dat slaat natuurlijk nergens op. Want in Zeeland is echt genoeg werk. En in Rotterdam zijn echt genoeg mensen. Wij kunnen dan adviseren over betere allocatie. Dat zijn de gesprekken die we – op basis van onze data – kunnen voeren met al onze klanten. En waardoor de efficiëntie enorm omhoog gaat, en mensen niet meer de frustratie van die uren in de auto hoeven hebben.’
‘In Zeeland is echt genoeg werk. En in Rotterdam zijn echt genoeg mensen. Wij kunnen dan adviseren over betere allocatie.’
De partijen die hier al mee werken, bevalt dit heel goed, aldus Hillebrand. ‘We hebben echt bureaus die in 1,5 jaar van 1.000 naar 8.000 gewerkte uren in de week zijn gegroeid, simpelweg omdat ze echt naar onze data-analyse luisteren. Er zijn er ook veel, die zijn heel dwars. Dat mag, dat was ik vroeger ook. Maar hoe meer je met ons samenwerkt, hoe beter ik je kan helpen. Genoeg bureaus die daar al het bewijs van kunnen laten zien.’
Meer weten?
Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de bureauwereld, en veel inspiratie opdoen? Op Bureaurecruitment Live worden niet alleen cijfermatige updates gegeven, maar ook inzicht verschaft in technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.
Meer lezen?
Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat vorige maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!