Succesvolle recruitmentcampagnes zijn er in soorten en maten. Maar wat maakt nu echt het verschil voor jouw recruitmentcampagne? Daarvoor zijn deze 5 tips cruciaal:
#1. Candidate persona <> jouw aanbod
De eerste vraag is tegelijk een van de belangrijkste. Weet je wel écht wie je doelgroep is? Heb je jezelf wel eens in de schoenen van je ideale kandidaat geplaatst? De candidate persona moet de leidraad zijn van je activiteiten. Die zijn er namelijk op gericht om je doelgroep te activeren.
Je gebruikt de candidate persona om:
- Je aanbod aan te scherpen, zodat je vacature aantrekkelijker wordt.
- De vacaturetekst zo te schrijven dat je de belangrijkste pullfactoren voor de baan highlight.
- De targeting van je recruitmentcampagne goed op te zetten, zodat je jouw advertentie gericht laat zien en zo geen geld weggooit.
- De advertentie relevant te maken voor je doelgroep.
- Een creatief concept op te baseren dat gericht is op de specifieke uitdagingen van je doelgroep.
#2. Maak je doelen SMART
Dit is misschien wel de meest praktische tip, maar daarom niet minder ingewikkeld. Veel recruiters vinden het lastig om doelen te formuleren voor hun recruitmentcampagne. Want gaat het alleen om sollicitaties? Om verkeer naar je werkenbij-site? Of wil je ook ‘reputatie opbouwen’? En hoe meet je dat dan?
Veel recruiters vinden het lastig om doelen te formuleren voor hun recruitmentcampagne.
Toch is een target wel nódig om een campagne succesvol te laten zijn. Zie het als een vorm van een baken; je hebt het nodig om je campagne te optimaliseren en tot een goed einde te brengen. En dus moet je zorgen dat je jouw globale doelstellingen ook SMART maakt. Pas dan worden ze echt concreet en kun je ermee werken. Dus:
- Specifiek. Een doelstelling zoals ‘employer branding versterken’ is te algemeen, maar een doelstelling zoals ‘betrokkenheid op onze organische posts vergroten’ is specifiek.
- Meetbaar. Logischerwijs moet je doelstelling ook te meten zijn. Bijvoorbeeld ‘betrokkenheid op onze organische posts met 10% vergroten ten opzichte van vorig kwartaal’.
- Acceptabel. Je doelstelling moet door je team gedragen worden en er moet draagvlak voor zijn.
- Realistisch. Een doelstelling moet haalbaar zijn, anders is het geen goede doelstelling.
- Tijdgebonden. Je wilt weten over welke periode je de activiteiten wilt meten. Bijvoorbeeld ‘betrokkenheid op onze organische posts met 10% vergroten in Q2 2021 ten opzichte van Q1 2021’.
#3. Investeer tijd en geld
Om een succesvolle recruitmentcampagne te kunnen draaien heb je tijd en geld nodig. Sociale media zijn zo ingesteld dat organische berichten minder draagvlak creëren dan betaalde advertenties. Dat is niet gek, want hun verdienmodellen zijn ingericht op advertenties. Als je dus binnen korte tijd veel resultaat uit je campagne wil halen, zul je geld moeten inzetten. Hoe groot je budget minimaal moet zijn hangt af van verschillende factoren:
- De grootte van de doelgroep die je wilt targeten.
- Het ingestelde campagnedoel. Een ‘verkeer-campagne’ is relatief goedkoper dan een conversiecampagne. De actie die namelijk gestimuleerd wordt (klikken versus solliciteren) is anders.
- Je (SMART) doelstelling. Meer resultaat vraagt logischerwijs om een grotere investering.
- Het kanaal waarop je adverteert. Op het ene kanaal heb je meer budget nodig om resultaat te halen dan op het andere kanaal. Dit hangt ook weer af van de specifieke vacature, candidate persona, doelstelling en concurrentie.
De tweede investering, tijd, is nodig omdat elke nieuwe campagne door een leerfase heen moet gaan. Algoritmes moeten leren aan wie ze jouw advertentie het beste kunnen tonen. Zo’n leerfase duurt meestal tussen de 2 weken en een maand. Hou hier dus rekening mee.
#4. Kies het juiste kanaal
Afhankelijk van je doelstelling, candidate persona en middelen bepaal je op welk kanaal je jouw campagne wilt draaien. Zeker als je niet over eindeloze middelen beschikt (en wie doet dat nou wel?), is het wijs om je te focussen op één of hooguit twee kanalen. Beschik je over grote budgetten? Dan kan het een goed idee zijn om te spreiden over meerdere relevante kanalen als Google, Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat en Instagram.
#5. Focus op visueel en val op
Het visuele aspect is cruciaal om op te vallen bij je doelgroep. Onze hersenen verwerken visuele content vele malen sneller dan tekst. Daarnaast onthoud je ook veel beter wat je ziet dan wat je leest of hoort. Visuals helpen ook om je boodschap snel duidelijk te maken. Wil je bijvoorbeeld adverteren voor een specifieke vacature? Kies dan ervoor om je afbeelding zo op te maken dat meteen duidelijk is waar de advertentie over gaat. Zoals de vacature bovenaan dit artikel, voor de functie van copywriter. Het valt op, is creatief en toont direct om wat voor advertentie het gaat.
Nog meer tips en tricks?
Wil je nog meer kennis opdoen over een sterke recruitmentcampagne? Vrijdag 23 april geven we om 14:00 uur live een webinar ‘Next level werven: recruitmentcampagnes binnen de candidate journey’. Tijdens dit webinar gaan we nog dieper in op welke soorten recruitmentcampagnes er zijn, wanneer je welk type inzet en hoe je analyseert en optimaliseert. Schrijf je hier in en ontvang na afloop een terugkijklink, de sheets én exclusieve content.
Over de auteur
Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).