Het artikel gaat hieronder verder.

Het beheren van de openbare ruimte is essentieel voor het functioneren van Nederland. Door de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden zorgen we voor leefbare steden en dorpen. Zorgen voor voldoende vakmensen met de juiste kennis en kunde in huis hebben is dan ook essentieel om dit werk te kunnen blijven doen. Dit wordt echter steeds lastiger vanwege vergrijzing (uitstroom van 2.000 beheerders binnen 12 jaar), de krappe arbeidsmarkt (vooral voor technische functies), een complexer wordend vakgebied (meer mensen én meer uiteenlopende competenties nodig) en de onbekendheid van het vakgebied.
‘Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt.’
Vanwege deze redenen hebben de beheerafdelingen van de grootste 4 gemeentes, de zogenoemde G4, besloten om samen de krachten te bundelen voor een gezamenlijke wervingscampagne gericht op jonge professionals: Next Beheer. Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt.
De wervingscampagne bestond uit:
- Het ontwikkelen van een manier om jonge mensen te boeien voor het vakgebied middels een beheer-bordspel;
- Jonge professionals die optreden als ambassadeurs met een oprecht en enthousiast verhaal bij open dagen van onderwijsinstellingen en langskomen om gastcolleges te geven en het bordspel te spelen;
- Eén gezamenlijke G4-vacature: alle organisaties hebben tegelijk een beknopte vacature uit gezet. Hierop stond beschreven wat het vakgebied is, voor welke uitdagingen we staan, welke rol jonge mensen kunnen vervullen en arbeidsvoorwaarden. De selectie van kandidaten werd gedaan door middel van skills based recruitment. Hierbij werd gekeken naar de motivatie en vaardigheden van kandidaten, in plaats van het vooraf strak inkaderen van selectie-eisen.
- Binding door een gezamenlijk leerprogramma en goede begeleiding.
Met deze campagne is het vakgebied beheer weer helemaal op de kaart gezet.
De Next Beheer-campagne was een succes: 110 sollicitanten van wie 15 jonge professionals zijn aangenomen, en dat middels 1 vacature. Met deze campagne is beheer op de kaart gezet. Allemaal met een oprecht, enthousiast en open verhaal, overgebracht met een simpele, aansprekende benadering.
Wat was de impact van de case?
De doelstellingen waren:
- Het werven van 10 jonge beheerders;
- Vergroten van de bekendheid van het vakgebied bij jonge professionals en studenten;
- Het versterken van kennisdeling tussen G4-gemeentes;
- Het agenderen van het personele vraagstuk binnen de beheerwereld.
De resultaten op deze doelstellingen:
- Er zijn 15 jonge beheerders aangenomen vanwege de grootte en kwaliteit van sollicitanten;
- Er zijn 10 universiteiten en HBO’s bezocht waar door jonge ambassadeurs verteld is over beheer;
- Het gezamenlijke leerprogramma voor de nieuwe jonge beheerders zorgt voor kennisuitwisseling tussen de G4-gemeentes. Samen de wervingscampagne doen heeft ook het onderlinge netwerk versterkt en gezorgd voor meer kennisuitwisseling;
- Alle directies van de beheerafdelingen van de G4-gemeentes zijn zich bewust van de noodzaak van deze wervingscampagne en hebben tegelijk een effectief middel in handen om de personele opgave aan te pakken. De aanpak is gedeeld op verschillende congressen en vakbladen, om zo het hele vakgebied bewust te maken van de noodzaak voor het vakgebied op de kaart zetten en jonge mensen te boeien en binden voor beheer.
Kortom, de resultaten zijn niet alleen behaald, maar hebben zelfs de verwachtingen overtroffen!
Meer frisse energie
De kwantitatieve doelstellingen waren relatief makkelijk te meten. Kwalitatieve doelstellingen zijn altijd lastiger te meten, maar het effect hiervan is zeker te merken in de positieve reacties van de nieuwe jonge beheerders op de aanpak en uit de enthousiaste reacties van directieleden, betrokken collega’s en van beheerders uit het vakgebied. De aanpak heeft ook nog andere significante effecten:
- Meer frisse energie door de nieuwe jonge professionals die ook als ambassadeurs optreden voor het vakgebied wat de bekendheid versterkt;
- Meer binding tussen het vakgebied en onderwijsinstellingen, waardoor gesprekken zijn ontstaan om gezamenlijk het onderwijs voor beheer vorm te geven;
- Het vakgebied Beheer verkocht aan een bredere doelgroep dan die normaal op onze vacatures reageert;
- Werkplezier van bestaande medewerkers verhoogd doordat ze een jong en enthousiast iemand mogen begeleiden.
Deze oprechte en simpele benadering van het wervingsproces heeft de doelstellingen meer dan gehaald en heeft gezorgd voor een grote verzameling van positieve neveneffecten. Met het inschrijven voor deze prijsvraag willen we de bekendheid verder versterken.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De Next Beheer-wervingscampagne verdient het om de Werf& Award te winnen omdat:
- De basis een oprecht en enthousiast verhaal is verteld door onze eigen jonge medewerkers;
- Het tegelijk een noodzaak voor een gezamenlijke aanpak voor de arbeidsmarkt presenteert en een middel bied om dit te doen;
- De doelstellingen niet alleen zijn behaald maar zelfs overtroffen;
- Het een belangrijk maar onbekend vakgebied in de schijnwerpers zet;
- De selectie de kwaliteit van kandidaten centraal stelde in plaats van strakke eisen;
- De campagne heeft gezorgd voor meer naamsbekendheid en sterkere verbinding tussen onderwijs en praktijk.
Met een relatief simpele benadering zijn brede doelstellingen behaald en zijn positieve neveneffecten ontstaan.
Kortom, deze Next Beheer-wervingscampagne is meer dan alleen een campagne. Met een relatief simpele benadering zijn brede doelstellingen behaald, zijn positieve neveneffecten ontstaan, is samenwerking en kennisdeling tussen de G4 gemeentes versterkt en zijn er 15 jonge mensen aangenomen. En dat allemaal met een oprecht en enthousiast verhaal en 1 vacature!
Credits case
Bij deze aanpak waren de volgende partijen betrokken:
- Strategisch adviseurs stedelijk beheer vanuit de G4 Gemeentes, in combinatie met jonge professionals van de beheerafdelingen als ambassadeurs. Dit was het projectteam;
- HR-adviseurs en leidinggevenden van de G4-afdelingen bij het selectieproces;
- De directies van de G4-beheerafdelingen;
- Frank van Leer, marketing- en communicatie-expert die heeft geholpen met het ontwerp van de wervingscampagne;
- Oxand, het bedrijf dat met ons het bordspel heeft ontworpen.
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 13 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.