Een onpersoonlijk ‘Gefeliciteerd met je verjaardag’ van een bedrijf? Ze laten de kandidaat vaak voelen als een nummertje dat verdwijnt op de grote stapel. Het trucje was leuk in het begin, maar begint inmiddels behoorlijk doorzichtig te worden. Het is dus tijd voor werkgevers om hun recruitment marketing anders aan te pakken. Om langetermijnrelaties op te bouwen met kandidaten, door middel van personalisatie, interactief contact en een gerichte aanpak die aansluit bij jouw bedrijfscultuur. Zo kun je niet alleen geschikte kandidaten aantrekken, maar ook behouden. Hoe je dat doet? Hier alvast 4 tips.
1. Personalisatie: Bouw een relatie op
Het begint met het begrijpen van je kandidaten als individu. Gebruik data en inzichten om hun persoonlijke behoeften, interesses en ambities te begrijpen. Pas je communicatie aan om zulke individuele verbindingen te leggen. Stel bijvoorbeeld gerichte vragen tijdens het sollicitatieproces, die verder gaan dan alleen werkervaring, zoals naar hun carrièredoelen en persoonlijke interesses. Door te laten zien dat je echt geïnteresseerd bent in wie ze zijn, vergroot je de kans dat ze zich verbonden voelen met je bedrijf.
2. Interactief contact: Houd de dialoog gaande
Recruitment gaat niet alleen over vacatures plaatsen; het gaat ook over een connectie behouden door middel van voortdurende interactie. Zorg dus dat je snel reageert op sollicitaties en vragen van kandidaten. Gebruik diverse kanalen zoals e-mail, sociale media en telefoongesprekken om de communicatie levendig te houden. Nodig potentiële kandidaten uit voor events op kantoor of informele gesprekken met teamleden. Dit helpt niet alleen hun interesse te behouden, maar geeft hen ook een beter beeld van jouw bedrijfscultuur.
3. Ga voor authenticiteit: Gebruik storytelling
Elk bedrijf heeft zijn eigen unieke cultuur en waarden. Laat kandidaten zien wat jouw bedrijf onderscheidt. Gebruik storytelling om je missie, visie en successen van je bedrijf te delen. Laat medewerkers aan het woord die enthousiast zijn over hun werk en de impact die ze hebben binnen het bedrijf. Door een authentiek beeld te schetsen rondom jouw organisatie, trek je niet alleen kandidaten aan die passen bij je bedrijfscultuur, maar inspireer je hen ook om zich bij jouw team aan te sluiten.
4. Blijf investeren en luister naar feedback
Als je de juiste kandidaten hebt gevonden en ze hebt aangenomen, stopt de relatie niet bij de ondertekening van het contract. Zorg voor een gestructureerde inwerkperiode waarin nieuwe medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen. Bied duidelijke begeleiding en ondersteuning tijdens hun eerste dagen en weken op de werkplek. Moedig ook feedback aan en luister naar hun ervaringen om eventuele uitdagingen aan te pakken. Zet nieuwe medewerkers ook in als ambassadeurs van je bedrijf. Moedig hen aan om hun positieve ervaringen te delen op sociale media of via mond-tot-mondreclame.
Hulp nodig?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij een meer persoonlijke candidate experience? Ontdek 10 onmisbare recruitment tips en tactieken en leer hoe je potentiële kandidaten langdurig aan jouw bedrijf kunt binden. Of neem direct contact op met Sendtodeliver, auteur van dit artikel.
Lees ook
- Ontdek de kracht van een inclusieve persona, met Starbucks als voorbeeld
- 12 Tips voor een call-to-action die dus wél werkt
- 5 Voorbeelden van slimme Recruitment Marketing die nét even anders zijn
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).